Una usuària que ha perdut un vol carrega contra el vidre del taulell de l'aerolínia. Uns altres passatgers opten per treure's la roba per fer visible el seu malestar. Situacions extremes de tensió en aeroports com aquestes són, segons els treballadors, cada vegada més habituals. És per això que el sindicat UGT ha iniciat una campanya informativa, "Stop violència a la feina", amb la qual denuncia l'increment d'agressions físiques i verbals a empleats de l'aeroport. Consideren que els treballadors no han de pagar les incidències de les companyies aèries. JOSEP MARIA ÀLVAREZ, secretari general de la UGT de Catalunya: "Això fa temps que passa. No és nou. Però en els últims anys hem anat veient que la situació és absolutament insuportable. Llançament de maletes contra els vidres. Agressions de tota mena i condició." "UGT recorda que en la majoria de casos els treballadors dels aeroports estan força mal pagats amb sous que ronden els 1000 euros. A parer seu, a més, la plantilla és massa escassa." Una opinió que comparteixen molts usuaris que creuen que aquest és un dels motius que provoquen tensions als aeroports. "Hay momentos que nos encontramos que estamos un poco vendidos." "Y tu haces un viaje y al principio estás emocionado y al final acabas nervioso." Per la seva banda, l'Associació de Consumidors i Usuaris del Transport Aeri culpa les aerolínies de fer perdre la paciència als usuaris i portar-los a situacions límit. DAN MIRÓ, Associació de Consumidors i Usuaris del Transport Aeri: "Da 10, 15 anys el passatger era una persona molt ben tractada quan arribava a l'aeroport i quan pujava a un avió. Tot això ha canviat molt perquè ara es venen bitllets com si fossin bitllets d'autobús." Segons l'associació, els treballadors de l'aeroport haurien de rebre formació especial per saber com actuar en moments de tensió.

UGT ha iniciat la campanya “Stop violència a la feina“, amb la qual vol evitar agressions verbals o físiques contra els treballadors de l’Aeroport de Barcelona-el Prat. Josep Maria Àlvarez, secretari general del sindicat, ha dit que “els que atenen el públic no són els responsables del servei de les aerolínies o del servei públic“.

L’objectiu de la campanya, segons Àlvarez, és conscienciar els usuaris sobre aquesta realitat i posar sobre la taula fins a quin punt pot pertorbar al treballador la conducta agressiva d’alguns passatgers, amb l’objectiu que mostrin un “comportament humà i respectuós”. A més, la UGT també apunta la necessitat de les aerolínies d’augmentar la plantilla per millorar el servei i poder atendre totes les peticions. Una altra proposta que fa el sindicat és ampliar la seguretat perquè els treballadors puguin treballar de forma segura. El líder sindical no ha deixat escapar l’ocasió de recordar que molts d’aquests treballadors no arriben a cobrar mil euros mensuals i ha reclamat a les companyies que millorin les condicions laborals d’aquest sector.

La campanya està motivada per l’augment, durant els últims anys, de les agressions físiques i verbals al personal de l’aeroport per part dels passatgers, amb incidència especial durant la Setmana Santa.

L’ACUTAVC culpa les aerolínies de generar tensió

L’ACUTAVC (l’Associació de Consumidors i Usuaris del Transport Aeri i Viatges Combinats) creu que l’augment de la tensió als aeroports és culpa de les aerolínies. Consideren que els porten a situacions límit. “Fa 15 anys el passatger es tractava molt bé a l’aeroport i quan pujava a l’avió”, explica Dan Miró, president de l’ACUTAVC, “ara això ha canviat molt perquè es venen bitllets com si fossin d’autobús”, afegeix.

Segons Miró, la plantilla de les aerolínies i aeroports és escassa i considera que hauria d’estar més formada per saber com actuar en situacions de tensió.