Un tren del metro serà analitzat per saber si conté amiant

TMB ha informat que, en el marc de les revisions que està duent a terme des del novembre del 2018 al personal que ha pogut estar en escenaris d’exposició a l’amiant, s’han detectat 15 extreballadors amb afectacions de salut o malalties “relacionades amb una potencial exposició a l’amiant”. En total, s’han fet 141 visites mèdiques a jubilats o persones que han causat baixa en els darrers 15 anys. Pel que fa a la plantilla en actiu, s’han fet revisions a 1.056 treballadors i es manté la xifra de 28 casos amb afectacions pleurals, que requereixen control però no tractament, i un de carcinoma broncopulmonar que ja s’ha tractat.

Anàlisi dels llocs de treball

D’altra banda, segons TMB, tots els estudis higiènics personals i dels llocs de treball de les persones del metro a qui s’ha detectat alguna afectació relacionada amb exposició a l’amiant han donat negatiu. L’empresa, per tant, conclou que aquests treballadors “no estan exposats a risc professional per inhalació de fibres d’amiant”.

No obstant això, l’empresa ha obert la porta a modificar alguna de les seves condicions de treball actuals. De moment, s’ha arribat a acords amb vuit treballadors per adaptació del lloc de feina o trasllat.

El pla pel desamiantatge

Fins ara TMB ha invertit 9,7 milions d’euros en contractacions de desamiantatge, consultories, analítiques i vigilància. A banda, s’han invertit 268 milions més en la compra de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro, en què es va detectar pintura amb amiant.

Pel que fa a la retirada de fibrociment a la xarxa, fins ara se n’han retirat unes 138 tones i se n’han tractat 79 tones més. Per tant, ja són 441 tones inventariades en forma de planxes, tubs i altres elements.

L’estiu vinent està previst rehabilitar la coberta del taller de la Sagrera, part de la qual conté planxes de fibrociment. La primera gran actuació en aquest sentit va ser la que es va fer a l’estació de la Verneda. TMB remarca que l’objectiu és la retirada de tot el fibrociment del metro en tres anys.

TMB també remarca que la campanya d’anàlisis ambientals entre TMB i l’Agència de Salut Pública  de Barcelona no va trobar ni rastre de fibres d’amiant a l’aire de les estacions, túnels i trens.