
(ACN/Redacció) Un estudi revela que les noies que utilitzen Instagram i/o Tik Tok valoren “més negativament” que els nois l’impacte d’aquestes xarxes sobre el seu benestar psicològic. Entre les possibles causes, la recerca assenyala que les noies fan un ús més intensiu de les xarxes i que se senten més observades i pressionades per la imatge i aspecte físic que hi projecten, a més de necessitar més validació externa.
Rols de gènere als algoritmes
La investigació, que han fet la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), alerta que els algoritmes perpetuen els rols de gènere i resten capacitat crítica als adolescents. Les autores de l’estudi, Mònika Jiménez (UPF) i Mireia Montaña (UOC), alerten del “biaix de gènere” de part dels continguts de TikTok. Alerten, a més, que no hi ha estudis que determinin fins a quin punt els adolescents tenen eines per detectar i afrontar les conseqüències de la “dictadura algorítmica”.
Per exemple, Jiménez apunta que els continguts sobre moda i bellesa que l’algoritme de TikTok acostuma a oferir “per defecte a les noies” tenen una incidència “clara” sobre la seva imatge corporal i l’autoestima. Això apunta a una necessitat urgent de reforçar la seva “educació emocional i mirada crítica a les xarxes”.
En el cas dels nois, en canvi, els continguts suggerits estan “molt relacionats amb esports i jocs de competició, amb conductes sovint agressives, refermen la idea de l’home dominant vinculat a la masculinitat tòxica, amb pocs espais per mostrar les seves emocions”.
Impacte neutre pels efectes contrarestats
En termes generals, l’estudi indica que els joves consideren que els efectes negatius de l’ús d’aquestes xarxes es veuen “contrarestats” pels positius, de tal manera que l’impacte és neutre.
Per exemple valoren que els facilitin connexió, suport i espais de debat amb persones en situacions similars. La capacitat d’organització col·lectiva i la pertinença grupal són les dimensions més ben valorades, amb un 3,55. També destaquen que les interaccions amb altres usuaris a través d’aquesta xarxa social els facilita la comprensió i acceptació de les normes i convencions socials.
Més de 1.000 enquestats
Aquest és el primer estudi quantitatiu sobre la percepció dels adolescents espanyols d’aquestes xarxes en diverses facetes de la seva vida social, publicat a Revista de Comunicación. L’estudi parteix d’una enquesta a una mostra representativa de 1.043 adolescents espanyols de 12 a 18 anys (el 50,5 %, noies i el 49,5 %, nois), dels quals el 70,7 % són usuaris de TikTok i el 63,8 %, d’Instagram.
