Escolta aquesta notícia

A la ciutat hi ha censats tants gossos com infants, una dada que serveix per entendre que l’espai públic ha d’estar adaptat, també, per als peluts. Ara bé, aquesta adaptació hauria de ser coherent tant amb els animals com amb les necessitats dels tenidors.

A banda de les àrees d’esbarjo per a gossos —amb un sorral físicament delimitat— on els animals poden campar i córrer deslligats, també existeixen els pipicans i, des de fa poc més d’un any, les zones d’ús compartit (ZUC). Són espais de la via pública —com ara parcs urbans o places— en què, durant unes hores del dia, es permet deslligar el gos.

Els districtes van decidir les ubicacions d’aquests espais —pel desplegament de l’ordenança municipal de protecció, tinença i venda d’animals— amb la idea d‘encaixar-los bé a les necessitats urbanístiques i socials de cada barri. 12 mesos després, però, el resultat no és del tot satisfactori.

Una de cada tres, inoperativa

Segons l’associació Udols, pel Benestar del Gos Urbà, el 30 % de les ZUC de la ciutat són inoperatives. Ho ha explicat a betevé la presidenta de l’entitat, Rosa Sagués, que detalla: “Hi ha ZUC que són una bogeria perquè estan travessades per carrils bici o estan a tocar de calçades on hi ha trànsit de vehicles. […] És conflictiu o perillós deslligar un gos”.

Ara bé, segons denuncia Sagués, allò que les converteix en més inoperatives és l’horari. Així, concreta que “el 80 % de les ZUC tenen un horari incompatible amb la conciliació” de la vida personal i laboral dels tenidors dels gossos.

Segons argumenta Sagués, amb aquestes circumstàncies “era d’esperar que hi hauria més multes” als tenidors de gossos que els han deslligat fora de l’horari permès o bé ho han fet fora de l’àrea habilitada. Així, segons dades oficials, la Guàrdia Urbana va sancionar l’any passat a 341 persones per no respectar la normativa a les zones d’ús compartit.

Denuncien “una cacera” policial

Algunes de les zones d’ús compartit que més de corcoll duu als tenidors de gossos són les que hi ha a la rambla de Sants. Són antics parterres al mig de la zona de passeig —anteriorment havien estat enjardinats— sense cap separació física de la resta de la rambla i, per tant, és fàcil que un gos deslligat entri o surti de l’àrea habilitada.

Alguns usuaris expliquen que, quan per la rambla hi passegen les persones o hi passen en patinets, “hi ha gossos que, per jugar, els empaiten” i això, concreten, “molesta”. Aquesta zona d’ús compartit està disponible de 8 a 22 h, un fet “incongruent” amb els horaris laborals que, de vegades, “obliga la gent a dur-los aquí fora d’hores”.

En aquest sentit, els usuaris d’aquests espais denuncien “una cacera de la Guàrdia Urbana”: “Hi ha agents des de les 7 del matí, vestits de paisà, per multar-nos quan un gos surt del parterre“.

Recollida de signatures

Aquests són alguns dels motius que han empès els tenidors de gossos que utilitzen la rambla de Sants a organitzar-se i iniciar una recollida de signatures. La impulsa la Cristina Montseny, que detalla: “Ja n’hem recollit a la vora de 500”.

L’objectiu de la campanya és fer més coherent les zones d’ús compartit amb els animals d’una banda, i amb la conciliació de la vida laboral i personal de les persones de l’altra. La intenció és entregar-les, juntament amb altres propostes de millora d’aquesta ZUC, al regidor del districte en l’audiència pública de Sants de l’11 de febrer.

Comparteix a: