La posada en marxar de la gratuïtat del 010 es va incloure el juny de l’any passat en el Pla d’Actuació Municipal, després que fos una de les iniciatives ciutadanes amb més suport. I a partir d’aquest dissabte, 1 d’abril,  ja és un fet. Barcelona és la primera ciutat de Catalunya a oferir aquest telèfon d’atenció ciutadana de forma gratuïta, tot complint amb el compromís del govern municipal de fer més accessible i àgil l’accés dels ciutadans a la informació municipal.

Fins ara, el cost d’una trucada era de 0,373 euros per l’establiment de la trucada i 0,089 per cada minut parlat. I si la trucada es feia des de fora de l’àrea metropolitana, el preu augmentava fins a 0,108 euros per establiment i 0,411 cada minut. Amb més de 30 anys de funcionament, el servei acostuma a atendre més de 600.000 trucades anuals.

En aquest sentit, el 2015 el cost estimat per als barcelonins va ser d’1.252.000 euros, dels quals l’Ajuntament en va percebre 425.000. A partir del moment que és gratuït, en canvi, el consistori deixarà d’obtenir aquests ingressos i haurà d’abonar uns 200.000 euros a l’any.

El tinent d’alcalde de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens, ha explicat que la mesura forma part del compromís del govern municipal de garantir el dret dels ciutadans de Barcelona de ser informats sobre allò que depèn de l’Administració sense que hagin de pagar un cost. “La gratuïtat del 010 era un repte pendent històric de la ciutat que aquest govern entoma, i finalment, impulsa en compliment dels drets de les persones a tenir accés a la informació d’una administració que vol ser transparent”, ha afegit.