L'infermera dóna les darreres instruccions a l'Hèctor i a la seva mare. Avui tenen una visita de control i abans d'entrar a la consulta han d'omplir un qüestionari. Ho fan amb aquesta tauleta electrònica que els han facilitat a la mateixa sala d'espera. Són preguntes rutinàries sobre l'evolució de l'Hèctor des de la visita anterior i en un quart d'hora les tenen enllestides. NATÀLIA IBÁÑEZ "Facilita la feina als metges, perquè poden després dedicar més temps a les visites. I nosaltres mentre esperem, ho vas omplint de mica en mica i no costa res." Es tracta d'un projecte pioner que s'acaba d'implantar a l'Hospital Sant Joan de Déu i de moment, només s'aplica a la Unitat de Reumatologia Infantil. El sistema permet agilitzar la visita amb l'especialista, que pot dedicar més estona a parlar i examinar els pacients. JORDI ANTÓN, cap de la Unitat de Reumatologia Pediàtrica de l'Hospital Sant Joan de Déu "En el moment en què el pacient entra a la visita, nosaltres ja hem pogut veure com està aquell pacient. Perquè mentre ells han omplert el qüestionari a la sala d'espera, automàticament les dades es bolquen a la història clínica electrònica de l'hospital. De manera que podem comprar com estava en visites prèvies, com està ara, podem fer una visita més dirigida i dedicar més temps a parlar amb ells." El "software" facilita també que les dades quedin enregistrades i que es puguin utilitzar per a estudis de recerca. De moment, l'hospital té tres tauletes que reparteix aleatòriament entre els pacients. L'objectiu és que en un futur puguin omplir el qüestionari des de casa.

El programa pilot, de moment, només s’aplica al servei de reumatologia pediàtrica. El sistema permet agilitzar les visites, ja que abans d’entrar a la consulta, el metge ja ha rebut a l’ordinador totes les dades i les ha pogut analitzar. D’aquesta manera pot dedicar més temps a parlar amb el pacient i abordar els aspectes més clau de la visita. Les preguntes del qüestionari són rutinàries i ajuden a detallar quina ha estat l’evolució del pacient des de la consulta anterior.

La iniciativa forma part del programa Hospital líquid, que engloba un seguit de projectes relacionats amb les noves tecnologies. L’han desenvolupat conjuntament especialistes de l’Hospital Sant Joan de Déu i l’empresa Roche i ara per ara hi ha tres tauletes disponibles. Els impulsors de la iniciativa volen que un futur s’ampliï a altres unitats de l’hospital i que fins i tot els pacients puguin respondre el qüestionari des de casa. En els propers mesos, el programa podria també arribar a una desena d’hospitals de la resta de l’estat.