Els alumnes de cinquè de primària de l’Escola Ernest Lluch de l’Hospitalet de Llobregat han participat en una taller per estimular la imaginació i la creativitat al Centre Cívic Pere Quart del barri de la Maternitat i Sant Ramon. L’activitat és una de les moltes accions fetes al voltant de l’exposició “Poegrafies”, que fusiona poemes de Rodolfo del Hoyo i fotografies de Míriam García Troncho. El taller ha estat dinamitzat pel mateix Del Hoyo, que ha utilitzat les tècniques de Gianni Rodari per aconseguir que els nens i nenes creessin textos i il·lustracions.

Aprenent a crear plegats

Per fer l’activitat els nens s’han dividit en dos grups. Uns han hagut de crear una història il·lustrada a través a partir de dues paraules, mentre que els altres, han hagut de crear frases també a partir de dos mots triats a l’atzar. Segons Del Hoyo, la tècnica és de Gianni Rodari, un dels escriptors per a nens més reconeguts, que assegurava que la tria de dues paraules a l’atzar afavoria la imaginació i, per tant, la creativitat. Un cop feta la primera part de l’activitat, els alumnes han posat en comú les seves frases i dibuixos i han intentat unir les seves històries.

“Poegrafies”, una mostra cocreativa

L’activitat és una de les moltes que s’han organitzat al voltant de l’exposició “Poegrafies”, que s’exposa a la sala de mostres del Centre Cívic Pere Quart. S’hi poden veure diverses sèries de fotografies, fetes per Míriam García Troncho, relacionades amb poemes de Del Hoyo. Es tracta, segons reconeix Del Hoyo, d’un procés 100 % cocreatiu. “En alguns casos vaig crear els poemes a partir de les fotografies, en d’altres va ser la Míriam la que va fer les fotos a partir dels textos, mentre que algunes sèries les vam crear a la vegada”, assegura Del Hoyo.

La creativitat com a eina d’innovació social

El gestor cultural del Centre Cívic Pere Quart, Lluís Miras, assegura que la cocreació és una eina d’innovació social i, per això, des de l’equipament han volgut facilitar que diferents col·lectius del barri s’acostessin a la mostra i hi interactuessin. “Aquí s’han presentat llibres, s’ha reflexionat sobre la poesia i s’ha potenciat la creació amb escoles i amb centres de persones amb diversitat funcional” conclou. Un dels objectius d’aquest equipament és potenciar la innovació social a través de tallers i activitat.