Jardins Rubió i Lluch
Foto: arxiu
Escolta aquesta notícia

La Sindicatura de Greuges de Barcelona insta el districte de Ciutat Vella a reforçar la neteja i el manteniment dels Jardins de Rubió i Lluch, al Raval. La defensoria fa aquesta petició al consistori arran d’una queixa sobre l’abandonament d’aquest espai —que forma part del conjunt patrimonial de l’antic Hospital de la Santa Creu— i després d’haver comprovat que “l’estat de conservació presenta deficiències significatives” i “un estat de deixadesa, brutícia i degradació evident“.

Els jardins, situats al costat de la Biblioteca de Catalunya i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), formen part d’un conjunt declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, motiu pel qual s’imposa el deure estricte i prioritari de conservació als propietaris, en aquest cas l’Ajuntament de Barcelona.

“Cal anar més enllà”

La Sindicatura ha investigat i visitat els jardins. Considera que l’actuació del districte “s’està orientant en la direcció adequada”, sobretot perquè és un espai amb una “elevada complexitat social” on fan estada persones sense llar, però també creu que “cal anar més enllà“. Així, proposa que l’Administració reforci les actuacions de manteniment dels jardins i n’intensifiqui la neteja i la desinfecció.

A més a més, també proposa que s’impulsi un programa específic de conservació preventiva del recinte patrimonial que garanteixi la preservació “adequada dels elements arquitectònics” i amb “la finalitat d’evitar l’aparició de patologies més greus”. La Sindicatura també insta el consistori a “enfortir la intervenció social” per garantir “una atenció adequada a les persones en situació de sensellarisme” i minimitzar l’impacte que aquesta situació pot tenir en el conjunt patrimonial.