El sindicat d’educació USTEC-STEs (IAC) rebutja les mesures (tant del govern central com les que ha explicat el conseller Bargalló) sobre el desconfinament dels centres educatius. Es queixa que les mesures no s’han concretat en cap document que “ens hagi facilitat l’Administració”. Tot i això, en fa una primera valoració: “Són propostes irreals, sorprenentment mal estructurades i que només acaben afegint més dubtes i angoixes tant a les famílies com al col·lectiu de treballadores dels centres educatius”.

El pla anunciat pel president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, preveu que es reobrin les aules per a nens de fins a sis anys per a les famílies en què ambdós progenitors hagin de treballar presencialment. El sindicat critica aquesta mesura perquè “aixopluga una visió de l’escola com a aparcament a la qual ens oposem”. En la mateixa línia, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha dit aquest dimecres a TV3 que aquesta mesura podria afectar tot l’alumnat (no només els menors de sis anys). D’altra banda, Sánchez va assegurar dimarts que el curs, des del punt de vista acadèmic, continuarà i s’acabarà per via telemàtica.

Doble jornada per als mestres

El sindicat es queixa de la manca de concreció de les mesures i que provocarà “caos als centres”. A més, assegura, obligarà els mestres a fer una doble jornada: “Ens sembla gairebé una ocurrència perquè estant dient que caldrà fer una jornada al matí per atendre els alumnes que aniran a l’escola i una altra a la tarda per als que es queden a casa”.

Per tot això, el sindicat demana als governs català i espanyol que es convoqui una “mesa sectorial per negociar les condicions laborals del desconfinament”, que els professors no hagin de fer una doble jornada i que és creï un permís retribuït per a les famílies que han de treballar (com a mínim per a un progenitor).

Desigualtat en la selectivitat

El desconfinament també possibilita classes de repàs voluntari per a aquells alumnes que es troben en final d’etapa com ara els de 4t d’ESO i els de 2n de batxillerat. Font explica que els alumnes de 2n de batxillerat són prou autònoms i estan acostumats a treballar en les condicions actuals. Malgrat tot, li preocupa que els desconfinaments es facin per províncies perquè suposarà una desigualtat d’oportunitats per a aquells alumnes que hauran pogut assistir a una classe presencial respecte dels que no. Explica que “les notes de tall i les obtingudes en la selectivitat igualen l’estudiant a l’hora de poder accedir a les carreres universitàries” però esdevenen una competència entre ells. Per això, diu, cal equitat.

El sindicat USTEC-STEs considera assenyat tornar a l’escola el mes de setembre donada la situació actual de la covid-19 i conclou que el professorat està fent una tasca que encara no s’ha reconegut prou. “La gent s’hi està deixant la pell”, conclou.