Sona un telèfon vermell a urgències pediàtriques de l'Hospital Vall Hebron. El SEM avisa que duu a l'ambulància un nen que té un politraumatisme. Més d'una desena de professionals comencen a preparar els instruments mèdics i a compartir informació sobre el pacient, que arriba en pocs minuts al centre hospitalari. SONIA CAÑADA, pediatra de l'Hospital Vall Hebron "En aquell moment, que en un traumatisme intervé molta gent de diferents disciplines, mantenir la calma, que no hi hagi desordre. I això és una mica el que s'aconsegueix amb els simulacres, intentar que tothom estigui integrat, que sàpiga el seu paper, que sàpiga comunicar-se amb els altres." En total són uns 45 minuts de simulacre en què es posa a prova el personal, al qual se sotmet a situacions límit. Aquest departament ja ha fet una dotzena de simulacres en poc més d'un any i sempre n'extreuen conclusions profitoses. SANDRA GALVE, anestesiòloga de l'Hospital Vall Hebron "Després de tots els simulacres que portem hem comprovat petits errors que anavem fent i que hem anat millorant, hem vist mancances que s'han resolt, fomenta el treball en equip, conèixer com treballem cadascú, quina és la nostra funció a dins de l'assistència." Per detectar aquestes mancances i errors de funcionament i per millorar els protocols d'actuació, els professionals es reuneixen durant una bona estona quan acaben la pràctica. Això fins d'aquí a dos mesos quan tornaran a repetir un simulacre similar que els posarà a prova de nou.

Posar-se a prova i extreure’n conclusions per millorar l’atenció als infants. Aquest és l’objectiu dels simulacres que, des del mes de novembre de 2013, es fan cada dos mesos al Vall d’Hebron. El personal rep una trucada del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) que alerta de l’arribada en uns minuts d’un infant amb un politraumatisme. La informació precisa de l’estat del pacient comença a circular ràpidament entre els treballadors.

Llavors entren en dansa pediatres, infermeres, anestesistes, zeladors, el SEM i així fins a més d’una desena de professionals que participen en el simulacre. Durant 45 minuts s’activen tots els protocols per afrontar l’emergència de la manera més eficient. Aquest tipus de formació continuada permet perfeccionar el tracte al pacient, minimitzar els errors i, sobretot, millorar la coordinació entre el nombrós personal que intervé en l’emergència en un espai de treball reduït i en condicions d’estrès.

Un cop acabada la prova tots els professionals que han format part del simulacre fan un “breafing” conjunt en què avaluen quins han estat els punts forts i els punts dèbils de l’operatiu i es proposen millores dels protocols d’actuació. El personal de l’Hospital Vall d’Hebron assegura que està satisfet amb aquests exàmens pràctics, que s’apropen molt a qualsevol situació crítica que han d’afrontar en el dia a dia de la seva vida laboral.