Poques vegades s’ha vist a Barcelona un desplegament de Bombers tan gran com el que hi ha hagut aquest dimecres: el motiu, un simulacre de rescat del telefèric de Montjuïc, que s’ha convertit en el més important dels 15 anys de les instal·lacions. S’ha assajat el rescat de 41 persones, atrapades a l’interior de les instal·lacions. En total hi han participat més de 100 efectius: 36 Bombers de Barcelona, 26 agents de la Guàrdia Urbana i 11 agents dels Mossos d’Esquadra.

També hi ha intervingut personal del SEM, de TMB, Parcs i Jardins i BSM, i han estat necessaris més de 40 vehicles.

Foto: Bombers de Barcelona

Rescat després d’una avaria elèctrica

El simulacre ha començat amb la comunicació al centre de control del metro d’una avaria a la instal·lació. La incidència tècnica que suposadament motivava el rescat era una fallada dels motors elèctric i tèrmic (aquest segon és el motor auxiliar que, en cas d’avaria del primer, serveix per evacuar passatgers) i que provocava l’aturada de la circulació de les cabines. A partir d’aquest moment, s’ha activat el Pla de salvament del telefèric. L’evacuació s’ha desenvolupat reproduint l’escenari més realista possible. El cos de la Guàrdia Urbana, per exemple, sabia que hi hauria un simulacre, però no on ni quan es portaria a terme. L’objectiu: avaluar quina seria la capacitat de mobilització davant d’un rescat real.

Quan el 112 ha informat de l’emergència, s’ha iniciat el pla de salvament dels passatgers. Estaven distribuïts en 40 cabines a diferents altures. Els Bombers han hagut de fer servir una escala de grans dimensions per poder rescatar les persones atrapades.

Un nadó i una persona en cadira de rodes, entre els “atrapats”

La majoria dels ocupants del telefèric eren alumnes i professors de l’Institut Mollet, que han col·laborat en la prova. Entre els afectats, s’ha simulat que hi havia un nadó (que no era real) i una persona en cadira de rodes. També s’ha rescatat un gos. Un cop hi han arribat els serveis d’emergències s’han trobat amb situacions sobrevingudes que han requerit assistència sanitària: un atac d’angoixa, dolor toràcic d’una de les persones rescatades i luxació d’un dels professionals de l’equip de Bombers.

Les 40 cabines s’han situat de forma estratègica perquè fos possible assajar una major diversitat de situacions de rescat i més de la meitat han quedat aturades fora d’alguna de les estacions. Quan els passatgers han arribat a terra, alguns han estat traslladats amb lliteres fins a les ambulàncies, on els professionals del SEM els han fet l’assistència sanitària.

El simulacre a Montjuïc ha durat tres hores

L’objectiu del simulacre ha estat millorar la coordinació dels equips d’emergència i detectar-ne els punts febles. La primera valoració, però, ha estat bona. L’objectiu era aconseguir fer el rescat en tres hores i mitja com a màxim (el que marca el protocol de seguretat europeu) i s’ha aconseguit fer en tres. Els simulacres d’aquestes característiques són habituals per als cossos de seguretat i emergències. A Barcelona, un dels més grans es va fer al Port Fòrum, l’any 2016. El 2019, els Bombers de Barcelona i els de la Generalitat van fer un concurs de rescats en accidents de trànsit que es va allargar diversos dies.

El telefèric de Montjuïc va tancar fa unes setmanes per fer la revisió anual i tornarà a obrir portes dilluns, 4 d’abril. L’actual telefèric es va inaugurar el 2007, després d’una intensa remodelació que es va allargar durant tres anys.