Una recerca de la Universitat Pompeu Fabra conclou que ha augmentat el sexisme a la música pop. El director del grup de recerca Web Science and Social Computing de la UPF, Carlos Castillo, explica al betevé directe que “l’estudi ha analitzat 34.000 estrofes i més de 2.000 cançons” des dels anys 60 fins a l’actualitat, a partir d’un sistema d’intel·ligència artificial.
“Després de revisar la taxa d’error i validar l’estudi, el resultat és contundent: el sexisme ha augmentat a les lletres de les cançons en els darrers 10 anys“, remarca Castillo. Un 51 % dels temes examinats tenen lletres amb expressions sexistes.
Els autors es mostren “molt sorpresos” pels resultats de l’estudi perquè, “davant de l’avanç del feminisme en els darrers anys, ens pensàvem que ara hi hauria menys masclisme a la música”. La investigació s’ha centrat en “el sexisme imperatiu que es manifesta com a possessió i control i no tant en la vulgaritat de les lletres”. Carlos Castillo posa d’exemple els videoclips amb “imatges de noies i cotxes, en què la dona es posa al mateix nivell que els vehicles, simbolitzant que elles són propietat o possessió de la persona que canta”.
Sexisme a les plataformes d’estríming
Carlos Castillo considera que una de les explicacions d’aquest augment del sexisme a la música es deu al canvi en la distribució dels continguts musicals, amb l’aparició de les plataformes d’estríming. L’investigador indica que a les plataformes “no hi ha un control editorial o una mirada humana” en l’elecció musical per estríming, ja que apliquen un “procés d’optimització algorítmica“.
“És un sistema que es retroalimenta i genera bucles, i en alguns casos dispara les cançons amb el discurs sexista“. Castillo reitera que s’ha d’exigir a les plataformes que controlin aquest contingut masclista.