La Setmana contra la Soledat No Desitjada, que impulsa Solidaritat Sant Joan de Déu, concentra un munt d’activitats participatives que fan comunitat i ajuden a lluitar contra aquesta solitud. Aquest any, com a novetat, la cita es tanca amb una jornada solidària al barri de Sants.
Durant tot el matí de diumenge, els qui han passejat per la rambla de Sants han pogut gaudir de la saviesa d’expertes teixidores que ensenyen com fer punt o ganxet, dibuixar amb els Urban Sketchers o participar en algun dels tallers que hi ha organitzats. També s’han organitzat jocs, zones de ball, concerts i s’ha habilitat una paret per enganxar paperets amb missatges d’acompanyament.
Parlar-ne per acabar amb el tabú
Així, passant una bona estona i compartint, es visibilitza la realitat de moltes persones que viuen una soledat no buscada i se sensibilitza a la societat perquè es mobilitzi i doni suport a aquestes persones. A més, es teixeixen vincles des de l’espontaneïtat d’una activitat al carrer, en una jornada que es realitza amb el suport de Fira de Barcelona i de diverses entitats socials i culturals.

“El primer que hem de fer amb la soledat és parlar-ne i que deixi de ser un tabú”, ha declarat Marta Villanueva, regidora de Salut. En aquest sentit, ha reivindicat que l’Ajuntament de Barcelona ha “desplegat més de 140 accions” durant els darrers cinc anys per abordar-la.
“Necessitem que algú ens escolti”
“A vegades, simplement necessitem que algú ens escolti”. Aquest és el missatge que ha deixat el director de l’Obra Social de Sant Joan de Déu, Juanjo Ortega. Com a éssers socials que som, reivindica la importància de tenir un entorn amb el que compartir, tant “quan celebrem coses com quan tenim problemes”.
La soledat no entén d’edat, sexe o condició social
Cada vegada son més les persones que es troben en aquesta situació. Tant és així que, segons els experts, s’ha convertit en una urgència social. Si ens fixem en les xifres, a Espanya pateix soledat no desitjada un 20 % de la població. Si ho escalem a Europa, estem parlant de 30 milions de persones. I si agafem la lupa i valorem les edats, afecta més del 50 % de persones de més de 80 anys, però també un 25,5 % de joves. Per tant, és una situació que “podem viure tots, i que podem revertir entre tots” tal com expliquen des de Sant Joan de Déu, on fa molts anys que atenen persones vulnerables en aquesta situació.
Els Àpats amb companyia són el final de festa de la jornada
Un cop acabades les activitats, Sant Joan de Déu i el Banc dels Aliments organitzen un dinar comunitari per fer visible que “entre tots, podem trencar la soledat”. Diverses entitats socials del barri col·laboren per celebrar aquest moment de germanor entre persones en risc d’exclusió social, veïns de Sants i voluntaris.