El dispositiu, que es va començar a instal·lar al març s’anomena MIMAL, acrònim de monitoratge intel·ligent del moviment per a l’autonomia del localitzador, i permet conèixer en tot moment la posició de l’usuari. El MIMAL consisteix en un terminal semblant a un telèfon mòbil que emet un senyal d’alarma si la persona surt d’una zona delimitada com a segura, si supera una velocitat determinada o bé si ho demana en sentir-se desorientada.

De moment, s’han instal·lat 179 dispositius d’aquestes característiques i la previsió és posar-ne 10 de nous cada mes. Hi pot accedir qualsevol persona empadronada a la ciutat que presenti signes de deteriorament cognitiu lleu o moderat. Cal sol·licitar-lo als professionals de l’Àrea Bàsica de Salut, que valoraran cada cas. Segons el balanç, les sol·licituds per instal·lar una telealarma se solen resoldre com a màxim en una setmana.

Rècord d’usuaris

El servei de teleassistència municipal segueix creixent i durant el 2017 va atendre 95.999 persones, que, amb un increment del 5 % en un any, representa un nou màxim històric.  Segons el balanç de l’Ajuntament, tres de cada quatre usuaris són donesLa meitat de les dones que disposen del servei de teleassistència viuen soles, mentre que el 70 % dels homes viuen com a mínim amb una altra persona. L’edat mitjana dels usuaris és de 83 anys, tot i que es recomana disposar de la telealarma a partir dels 75 anys.

Durant tot l’any passat, el servei va fer 1,43 milions de trucades de seguiment, de les quals 64.000 van ser per fer promoció de l’envelliment actiu. D’altra banda, es van rebre 645.499 trucades, que representen una mitjana d’1,8 trucades per usuari al mes. De totes les trucades rebudes, el 9 % van comportar l’activació d’una emergència sanitària. Segons el balanç del servei, el temps mitjà de resposta a una trucada va ser d’11 segons.

Durant el 2017 l’Ajuntament va finalitzar la redistribució dels usuaris en tres grans grups per oferir una atenció més personalitzada. L’estructura nova comportava canvis en la freqüència de les trucades i la instal·lació de dispositius de seguretat. Ara, el 56 % dels usuaris tenen un nivell d’atenció bàsic i només el 4 % presenta un nivell alt.

Més enllà de les alarmes, el servei també permet instal·lar a la llar dels usuaris dispositius de seguretat com detectors de fum i gas. L’any passat es va tancar amb 9.855 aparells en funcionament.

Satisfacció molt alta

Els canvis s’han implantat sense entrebancs, de manera que els resultats de l’enquesta de satisfacció donen una valoració del servei molt alta. Els usuaris li posen un 9,4 i el 82 % considera que el servei que rep és excel·lent. Entre els aspectes més valorats hi ha la sensació de més seguretat per a l’usuari i de tranquil·litat per al cuidador.