A Barcelona fins a 55.000 persones grans viuen a casa soles. Per acompanyar-les i evitar situacions de risc, des del 2005 poden accedir al servei gratuït de teleassistència de l’Ajuntament, que també ajuda altres usuaris. Aquest dimarts se n’ha fet balanç: durant l’últim any s’ha arribat al rècord, han atès gairebé 100.000 persones.

El servei de teleassistència funciona amb aparells que s’instal·len a l’habitatge de l’usuari i que permeten prevenir i actuar davant d’emergències. Per exemple, detectors de foc i fum, de gas o bé de mobilitat i geolocalització. En cas d’alarma, l’usuari pot contactar-hi o l’aparell emet senyals que fan posar en alerta els equips de la central.

No només s’està en contacte amb gent gran de més de 75 anys, també amb altres ancians que viuen sols o bé persones amb discapacitat o demència. Tot plegat per acompanyar-les i evitar que pateixin inseguretat o aïllament. La tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, explica que, amb aquest recurs, l’Ajuntament aposta per augmentar “el benestar” de tots els usuaris i assegurar-ne l’autonomia, com també lluitar contra la solitud.

Segons dades del consistori, cada dia s’incorporen una mitjana de 13 usuaris al servei. Una xifra que preveuen que augmentarà, tenint en compte el progressiu envelliment de la població. Per això, demanen a la resta d’administracions que despleguin mesures similars.