menjador escolar
Foto: Roger Segura
Escolta aquesta notícia

(ACN) El servei de menjador escolar a Catalunya aprova per ben poc, segons una enquesta d’Educo feta a 1.600 adolescents d’arreu de l’estat d’entre 12 i 16 anys. La nota mitjana que ha rebut de part dels enquestats catalans és d’un 2,9 sobre 5, i només un 33,5 % dels estudiants ha considerat que el menjar és bo o molt bo. “És preocupant que, després de més de mil àpats durant la primària, el menjador no rebi una valoració més positiva”, ha advertit Guiomar Todó, directora general adjunta de l’ONG, que ha considerat que hi ha “un ampli marge de millora”.

Tot i que el 84,9 % dels adolescents ha considerat que el menjar és saludable i el 79,9 % ha dit que el veu variat, un 35,2 % considera que és dolent o molt dolent. D’acord amb l’enquesta recollida en l’informe Menjar a l’escola: alimentació, educació i equitat, elaborat per Educo, les principals queixes dels alumnes fan referència al gust del menjar (42,2 %), la temperatura inadequada (37,2 %) i les racions insuficients (28,8 %). Una de les reclamacions més compartides és que el menjar sigui cuinat al mateix centre.

Normes estrictes… i sense pati

Més enllà del menjar, els enquestats han assenyalat que el clima de convivència és un altre aspecte que genera malestar. El 57,9 % dels estudiants ha assegurat que es queda sense pati si no menja prou, i un 26,6 % ha dit que ha de menjar ràpidament. Només un 4,3 % ha afirmat que al seu menjador no hi ha cap mena de càstig si no es compleixen les normes.

Tot i això, la gran majoria (91 %) ha valorat molt positivament la possibilitat de passar temps amb els amics i amigues. La majoria reclama més temps de joc lliure (57,9 %) i la possibilitat de triar amb qui jugar (53,2 %). Un 50,2 % dels nois i noies destaca que la tasca dels monitors com a essencial per sentir-se millor en aquest espai, i tot i reconèixer la complexitat de gestionar àpats, convivència i conflictes, demanen, no obstant això, un tracte més proper, basat en el respecte i el diàleg. 

Menjador universal i gratuït

L’enquesta també ha revelat desigualtats en l’accés: el 56,7 % dels adolescents diu conèixer infants que no poden fer ús del menjador escolar per motius econòmics. I un 17,2 % ha assegurat sentir-se sol o exclòs en aquest espai. A més, el 57,1 % ha indicat que mai no se li ha demanat l’opinió sobre el funcionament del menjador. En aquest sentit, Educo insisteix que cal avançar cap a un model en què la veu de la infància sigui tinguda en compte i el menjador deixi de ser vist com a un servei complementari. En aquesta línia, l’ONG ha reclamat que es compleixi la resolució aprovada el 9 d’octubre al Parlament, que insta el govern a garantir la gratuïtat del menjador escolar a totes les etapes educatives a partir del curs vinent. 

D’acord amb l’estimació d’Educo, la inversió necessària per cobrir l’espai menjador anualment per a tot l’alumnat d’infantil, primària, secundària i educació especial seria d’almenys 6.196 milions d’euros. A Catalunya correspondrien 1.333 milions d’euros per curs. L’ONG també ha plantejat la necessitat d’un Espai Menjador 5 Estrelles, saludable, sostenible, educatiu i amb infraestructures adequades. 

Imatge de l'autor/a