Escolta aquesta notícia

A principis d’aquest curs escolar, la presència dels telèfons mòbils dins de les aules es va prohibir totalment a l’educació primària, mentre que a l’educació secundària només es va permetre per a usos pedagògics.

La presidenta de l’associació Adolescència Lliure de Mòbils, Marina Fernández, fa un “balanç positiu” d’aquestes mesures, ja que creu que la normativa “ha blindat” les aules dels mòbils i ha permès “rebaixar els conflictes un 18 %“, segons els primers estudis, assenyala Fernández al betevé directe.

L’associació està en espera de les conclusions del grup d’experts que han avaluat l’ús dels smartphones entre els adolescents i del projecte de llei de protecció del menor en l’entorn digital, que s’està elaborant.

L’experiència de l’Escola Sadako

L’Escola Sadako ha implantat la prohibició dels mòbils a les aules en educació secundària. Els alumnes deixen els telèfons a l’entrada, en una caixa custodiada per l’escola i no tornen a agafar-lo fins que surten del centre. “Durant tota la jornada lectiva no tenen accés al mòbil“, explica Patricia Casado, de l’AFA de l’escola.

A falta d’una normativa reguladora, Casado indica que les famílies i el centre han decidit “l’autoregulació”, per tal de “protegir l’adolescent i donar-li un benestar emocional i unes relacions socials que siguin positives, sense afectar la seva salut mental”.

Alumnes sense telèfons mòbils

L’AFA de l’Escola Sadako va plantejar fa quatre anys si era necessari que els adolescents tinguessin el seu primer mòbil al voltant dels 12 anys, a l’inici de l’educació secundària. El tema va generar molt d’interès fins al punt que aquesta iniciativa ha aconseguit avui en dia endarrerir l’accés al primer telèfon entre els estudiants del centre. Segons explica Patricia Casado, “el alumnes que van començar 5è de primària ara estan a segon de l’ESO i més del 60 % de la classe no té cap smartphone, quan això fa quatre anys era gairebé impensable”.

Web Pacte de famílies

L’associació Adolescència Lliure de Mòbils ha creat la pàgina web Pacte de famílies, que ja té 7.000 signatures a tot l’estat. L’objectiu és ajudar les famílies en la decisió de no comprar un mòbil als adolescents que comencen l’institut, a partir dels 12 anys.

Marina Fernández defineix l’eina com “la mesura a més curt termini per fer prevenció i anticipar els problemes“. D’aquesta manera, la família no es troba sola quan “explica al seu fill o filla que no està convençuda de donar-li un smartphone en aquestes edats”, conclou Fernández.