"22 con 40." Si no fossin de segona mà, aquestes dues camises de marca valdrien un 70 per cent més. Per això, cada vegada més gent opta per vestir-se amb roba que ja ha estat usada. ROSA ELVIRA MENDOZA "Cuando hay ofertas vengo más seguido, pero cuando no hay no, porque el tiempo no está para comprar caro." És una de les conseqüències de la crisi econòmica, que -segons un estudi d'Humana, una empresa de roba de segona mà sense ànim de lucre- ha fet que la clientela hagi augmentat un 22 per cent. Això sí, el tipus de comprador ha canviat. ANNA MARTÍNEZ, Humana "Els clients que abans compraven aquí ara ja no poden ni comprar, per desgràcia. I ara sí que tenim altres clients que han vingut perquè la seva economia no li permet comprar en altres llocs." De fet, en aquesta botiga de la Fundació Formació i Treball, on també han notat l'augment significatiu de vendes, les persones immigrades han deixat de ser el client principal. MARISA PEREIRA, Fundació Formació i Treball de Roba Amiga "Han venido a visitarnos clientes de la zona, de toda la vida. La cultura también ha cambiado del tema de seguna mano." SELMA AGUILAR "No tener que comprar siempre cosas y luego tirar, comprar y tirar, sino reutilizar un poco cosas que ya están hechas y que siguen siendo útiles." HILDA LORENZO, Fundació Engrunes "Abans era 'Uy, ¿es usado?', i ara és 'és segona mà?'. O sigui, el concepte és diferent." Totes aquestes botigues solidàries tenen un denominador comú: els beneficis es destinen a projectes d'ajuda social a Catalunya, com ara de formació i ocupació, i en alguns casos també de la cooperació en països subdesenvolupats.

Humana és una de les cadenes de roba de segona mà més conegudes. En els primers sis mesos de l’any ha registrat un 22% més de clientela a les 13 botigues que tenen a la ciutat. La responsable dels establiments, Anna Martínez, assegura que les persones que els visiten tenen perfils molt variats, “des de persones afectades per la crisi que busquen preus baixos fins a clients ‘hipsters’ que busquen roba vintage“. De fet, la crisi ha canviat el panorama de vendes. “Els qui compraven roba a les nostres botigues abans de la crisi, malauradament ara ja no poden gastar diners, mentre que hem guanyat molta clientela que ha vist com el seu poder adquisitiu ha baixat.”

La mateixa tendència s’ha seguit a les botigues de la Fundació Formació i Treball i la Fundació Engrunes. Totes dues venen la roba que recullen dels contenidors Roba Amiga, i també han notat una pujada de vendes des que va començar la crisi. “La majoria dels nostres clients eren immigrants, i ara que molts han tornat al seu país, els principals compradors són la gent del barri de tota la vida“, explica la responsable de les botigues de Formació i Treball. Des de la Fundació Engrunes puntualitzen que, depenent del barri on està situada la botiga, el tipus de comprador canvia.

Més habituats a la roba de segona mà

“Abans et preguntaven si el que veníem era roba usada amb cara de pocs amics, i ara pregunten si és de segona mà amb una altra predisposició. Es nota que hi ha hagut un canvi de mentalitat.” L’Hilda Lorenzo de la Fundació Engrunes també reconeix que “les persones immigrades estan molt més avesades a comprar roba de segona mà, i ha estat recentment que la població autòctona ha començat a no veure amb mals ulls comprar roba que ja ha tingut una altra vida”. De fet, a Humana també destaquen que ha augmentat la consciència social dels clients. La Selma visita sovint la botiga que hi ha al Poble-sec, i considera que “s’ha de posar fi a la dinàmica de comprar i tirar, cal reutilitzar“.

Totes aquestes botigues solidàries tenen com a denominador comú el fet que els beneficis es destinen a projectes d’ajuda social a Catalunya, de formació i ocupació, i en alguns casos també a la cooperació en països subdesenvolupats. Però, tot i les finalitats solidàries dels beneficis d’aquestes botigues, el principal reclam són els baixos preus.