El Comitè d’Empesa de Metro s’ha reunit aquest dijous al matí per abordar el problema de les agressions i amenaces per part de grafiters a treballadors del metro. El mes de maig van demanar per carta una reunió amb l’Ajuntament, que, segons els representants dels treballadors, els deriva a TMB i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Això, a parer del comitè, és una mostra de deixadesa per part de la regidoria de Mobilitat, que, creuen, no s’involucra prou en la recerca d’una solució per a aquesta problemàtica.

L’Ajuntament nega que la regidoria no accepti una reunió i recorda que la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, està de baixa maternal. El consistori afegeix, en tot cas, que la competència de seguretat al metro és dels Mossos d’Esquadra. Explica, també, que TMB manté un diàleg constant amb el comitè d’empresa i que es treballa per trobar fórmules per augmentar la seguretat des de l’Observatori del Civisme.

Per la seva banda, els responsables de la seguretat del metro de Barcelona alerten que amb la normativa vigent no es poden combatre els atacs de grafiters organitzats. Demanen que es puguin tractar com a fets delictius i no com a actes incívics. Asseguren que gràcies al treball conjunt amb les forces de seguretat tenen detectats vàndals reincidents que “no deixaran d’actuar”, vàndals que en alguns casos “ronden els 40 anys”, segons ha dit el responsable de seguretat del metro, Ricardo Ortega.

Els darrers dies i mesos les agressions han continuat i no només això: s’han intensificat i s’han tornat més violentes. Per tot plegat, el fantasma de les mobilitzacions i les vagues torna a planar sobre el metro.

Pintar vagons no és delicte

En una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, de betevé, el responsable de seguretat del metro de Barcelona, Ricardo Ortega, ha explicat que tres grafiters detectats per actuar al suburbà barceloní actualment estan privats de llibertat als Estats Units per haver comès uns fets idèntics, és a dir, pintar els vagons del metro. Segons Ortega, un dels arguments que han utilitzat en la seva defensa és que “a Espanya pintar els vagons no és un fet delictiu”. “Com pot ser que en dos països un mateix fet tingui un tractament tan diferent?”, qüestiona Ortega.

Els responsable de seguretat també considera que les accions dels grafiters són cada cop més violentes i “del tot incompatibles amb la consideració d’exhibició artística”. Ortega ha explicat que en alguns casos utilitzen els esprais de pintura com a llançaflames però ha negat que es tingui “constància objectiva” de l’ús de pistoles elèctriques. Tot i així, també ha dit que no es pot descartar que siguin capaços de portar-ne. Alguns treballadors, en canvi, sí que han denunciat que alguns grafiters els han amenaçat amb una pistola Taser.

Escolteu aquí l’entrevista sencera a Ricardo Ortega al programa ‘El matí de Barcelona’, de betevé.

Els treballadors demanen un enduriment legal

Els operadors ferroviaris consideren els atacs de grafiters organitzats com el principal problema de seguretat. L’informe del 2017 de l’Observatori de Civisme en el Transport Ferroviari, fet públic aquest dimecres per TMB, xifra en 27.000 casos documentats pels operadors els actes incívics. L’informe alerta que els grups de vàndals cada cop tenen més integrants i planifiquen i organitzen més les accions. “Roben plànols, emissores, uniformes o claus, inutilitzen sistemes de seguretat i destrossen portes i reixes”.

Per atacar el problema l’observatori planteja “tipificar un il·lícit penal nou específic per als danys ocasionats als mitjans de transport públic”. D’altra banda, assenyalen que cal una col·laboració estreta en la recerca policial i “eficàcia de les denúncies penals i administratives perquè els vàndals siguin sancionats i condemnats d’acord amb la gravetat dels fets comesos”.