Els familiars i els usuaris de la Residència Assistida per a Gent Gran Bon Pastor denuncien irregularitats en l’atenció des del 2016. Menjar de mala qualitat, manca de tovalloles o falta de personal són algunes de les queixes.

El maig del 2016 es va concedir la gestió d’aquest centre a l’UTE formada per l’empresa Asproseat i la companyia OHL – Servicios Ingesan SA, que, segons diuen les famílies, van introduir retallades en el personal i en els recursos per al centre. Llavors, ja es van queixar al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que hi va actuar. Amb caràcter d’emergència, l’1 de juliol del 2018 hi va entrar una nova gestora. Però, segons afirmen els familiars, les mancances en la gestió del centre no s’han resolt.

Els familiars dels usuaris, preocupats

Les famílies dels avis de la Residència Bon Pastor, amb 92 places, estan molt preocupades per la situació actual de la gestió de l’equipament. Un dels problemes el troben en el menjar. Diuen que les racions dels àpats són escasses i de baixa qualitat. Segons la representant de les famílies d’aquesta residència, Antonia Almenzar, fa poc van servir 12 menús incomplets i se’ls van cremar diversos plats, com ara la xocolata desfeta dels diumenges. “De tan dolent que era, no ho he pogut menjar”, explica l’usuari Pere Sorià referint-se als menús, que també, diu, són repetitius. La seva companya de taula de menjador, Maria Lluïsa Calvete, ho corrobora: “Em van donar una carn tan dura que semblava de burro”.

Avis desatesos i manca d’higiene

Afegeixen que en ocasions no se’ls ha donat la medicació adequada i les mesures d’higiene no han estat les correctes. Antonia Almenzar explica que se’ls ha hagut d’eixugar amb llençols, s’han trobat llits sense fer o que algun material d’higiene i cura s’ha suprimit. També consideren que els avis no estan atesos com caldria per falta de personal o personal no qualificat.

Rubén Olmo, cuidador de la residència, assegura que les baixes de personal no es cobreixen i els toca repartir-se la feina. L’estrès dels treballadors repercuteix en els avis, explica el Rubén, que creu que l’UTE actual no té en compte el benestar de la gent gran ni dels treballadors. Antonia Almenzar resumeix la situació dient que només volen el que tindrien a casa seva: “Una vida digne, amb cura, alimentació, neteja, assistència sanitària i, si és possible, estima”.

La resposta del Departament de Treball

Segons el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, els nous gestors van decidir internalitzar el servei de cuina, però la gestió de comandes i menús es fa a través del grup gestor amb la incorporació d’una coordinadora i una dietista. A mitjan setembre, la cuinera va agafar la baixa i el cuiner que la va cobrir “no va fer una bona gestió dels menús”, segons el departament.

Hi afegeixen que hi va haver un problema elèctric que va deixar la cuina sense subministrament durant mitja hora. Segons el departament, els gestors hi van posar remei a través de la contractació d’una nova cuinera i una persona que s’encarrega de comprovar que tant els ingredients que s’utilitzen per als àpats com l’emplatatge siguin correctes.

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies es troba obert a tenir reunions amb els representants dels familiars, tal com han fet anteriorment. També han visitat l’equipament per assegurar-se que hi ha un bon funcionament i tenen previst reunir-se la segona setmana d’octubre amb els familiars, malgrat que aquests no tenen constància de la trobada.

L’UTE té la concessió de la gestió de l’equipament fins a finals del 2018. El departament ja treballa per fer una nova licitació, tenint en compte l’opinió dels familiars. Els plecs, com ara que l’empresa adjudicatària disposi d’una borsa per a les absències de personal o adaptar el personal al tipus d’edifici, van ser acordats en un procés participatiu amb les famílies.

Els afectats han convocat una manifestació

Els familiars de la residència han convocat una manifestació per a dissabte, 6 d’octubre, a les cinc de la tarda. Sortiran des de l’equipament i aniran caminant fins al Centre Comercial la Maquinista. També hi assistiran familiars de les altres quatre residències que gestiona aquesta UTE, veïns i entitats del barri i treballadors.

Una residència molt desitjada

La residència, que també té 28 places de centre de dia, es va inaugurar el 2011. Des del juny del 2011 fins a l’abril del 2016 va ser gestionada per l’entitat sense ànim de lucre Fundació Vella Terra. Segons els familiars, en aquella època la gestió era correcta i a la residència se la coneixia amb el sobrenom de Bombón.