Les rondes de Barcelona tindran menys passos de mitjana, però seran més eficients i segurs. Els passos de mitjana són els espais que permeten connectar els dos sentits de circulació. L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha elaborat un pla que reordena i millora els passos de les mitjanes amb l‘objectiu de millorar la seguretat dels conductors al mateix temps que es millora el nivell de contenció de les barreres i la facilitat d’accés dels serveis d’emergències en cas d’accident. Segons l’AMB s’implantarà un sistema de barreres que ha de fer més àgil l’obertura i tancament d’aquests punts de connexió entre els dos sentits de circulació.
Reducció dels passos de mitjana de 44 a 15
Una de les conclusions de l’estudi de l’AMB és que hi ha massa passos de mitjana. Per això, es preveu tancar de forma definitiva uns 29 dels 44 passos que hi ha ara. Els altres 15 s’adequaran en funció de dos sistemes diferents.
D’una banda, es reservaran cinc passos per a tasques de manteniment i explotació de les rondes. Tindran una longitud de 40 metres que permetran fer desviaments de trànsit en cas d’obres, per exemple. Estaran situats en trams on hi ha calçades laterals que facilitin el desviament.
Els altres 10 passos de mitjana que es mantindran ho faran amb una longitud de 12 metres i seran a les entrades o sortides dels túnels de més de 500 metres de longitud. La idea és que els serveis d’emergència hi puguin accedir fàcilment en cas d’accident.
Prova pilot de barreres amb un sistema de porta
Un cop definits els passos de mitjana que hi haurà a les rondes, l’AMB provarà el sistema que es vol implantar. Es tracta de barreres metàl·liques amb un sistema de porta que han de substituir les fites verdes actuals que marquen el pas entre els dos sentits de la marxa. És un sistema que ja existeix en autopistes i carreteres d’alta capacitat a Catalunya i que des de l’AMB es creu convenient provar a les rondes, tenint en compte el gran volum de trànsit que suporten. La inversió seria de 115.000 euros.
Aquestes barreres s’han instal·lat en un punt de la ronda de Dalt, a l’altura del Parc de Cervantes, per comprovar-ne l’eficàcia. “Es vol provar l‘agilitat del model, en l’obertura i el tancament, per quan es requereixi”, afirma Javier Navarro, director de manteniment de les rondes.