Si es mantinguessin els nivells de contaminació de l’any 2020 a Barcelona, quan hi va haver les restriccions de mobilitat més dures de la pandèmia, s’evitarien 600 morts anuals, és a dir, el 4 % de les morts naturals a la ciutat, segons l’informe anual de salut ambiental de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.

El descens d’N02 l’any passat va ser del 28 % i en el cas de les PM2,5 van ser d’un 23 %, una reducció que s’atribueix a la baixada de circulació de vehicles per la ciutat. Aquestes dades van situar la contaminació ambiental de Barcelona, per primera vegada, per sota dels límits establerts per l’Organització Mundial de la Salut i la Unió Europea.

Menys asma infantil i menys càncer de pulmó

Tenint en compte els nivells de contaminació dels anys 2018 i 2019, l’Agència de Salut Pública de Barcelona calcula que el descens permanent de la contaminació a registres del 2020 també reduiria 300 casos d’asma infantil anuals, el 19 % del total, a més d’evitar un 5 % dels càncers de pulmó anuals de la ciutat.

La regidora de Salut Cures i Envelliment, Gemma Tarafa, ha reivindicat les polítiques municipals impulsades per reduir el trànsit a la ciutat, i ha posat com a exemple les superilles, la pacificació d’entorns escolars i la Zona de Baixes Emissions, i en aquest cas es preveu fer l’avaluació del primer any de funcionament després de la pandèmia aquesta tardor, ja que en els primeres mesos de funcionament de la ZBE no es detectés una reducció substancial de N2.

L’Eixample, el districte amb més descens de contaminació

El districte on més van baixar les emissions d’NO2 va ser l’Eixample. Es tracta del districte amb més escoles exposades a alts nivells de contaminació, i això va fer també que també es reduïssin les diferències entre centres. En el període prepandèmia el 91 % de les escoles de l’Eixample superaven el límit legal d’NO2, mentre que el 2020 l’han superat el 7 %. De mitjana, els 348 centres escolars de la ciutat van estar exposats el 2020 a un 27 % menys de contaminants que el curs 2018- 2019.

Rebaixar les emissions de l’aeroport i del port

A més de la reducció del trànsit, l’informe assenyala altres fonts contaminants de l’aire de la ciutat que cal reduir, com ara les emissions del port i les de l’aeroport, per això l’ASPB reclama impulsar un turisme sostenible. Tarafa ha assegurat que si es demanen canvis d’hàbits a la ciutadania “no es pot dir als veïns que l’ampliació de l’aeroport no afectarà la seva salut, necessitem una coherència”, ha conclòs.