Tant la PAH com l‘Aliança contra la Pobresa Energètica denuncien que les empreses subministradores no compleixen amb la legislació i no informen els serveis socials abans de tallar el subministrament a un client. Per això, la mobilització tenia l’objectiu de reclamar a les administracions que facin complir la llei i que imposin a Gas Natural la màxima sanció prevista per no haver-ho fet, diuen, en el cas de Reus.

Durant l’acte, que ha començat amb un minut de silenci, els concentrats han encès espelmes per il·luminar la plaça de Sant Jaume, recordar que la “pobresa energètica mata”, i reclamar que no hi hagi “cap mort més”.

Què diu la llei?

Segons la Llei 24/2015, que va aprovar el Parlament el juliol de 2015, qualsevol companyia, abans de fer un tall de subministrament, ha de sol·licitar als serveis socials del municipi de l’afectat un informe que acrediti si la persona es troba en una situació de risc o no. En el cas que els serveis socials no dictin una resolució immediata, es dóna per entès que la persona es troba en situació de risc i no se li pot tallar el servei. D’aquesta manera, els serveis socials poden ajudar les famílies que es troben en aquesta situació i, més enllà de pagar factures, també poden negociar solucions amb les empreses subministradores cada cas. Cada consistori, però, actua de forma diferent perquè no hi ha una regulació específica per aplicar aquest protocol de pobresa energètica.

Precisament, des de Gas Natural han responsabilitzat la Generalitat de situacions com la de Reus, per no haver desenvolupat el reglament de la llei de pobresa energètica. El conseller delegat de la companyia, Rafael Villaseca, ha reclamat a les administracions més control i s’ha compromès a “extremar encara més el contacte amb els serveis socials”.