Els 11 jutjats mercantils de Barcelona estan col·lapsats per l’augment de demandes judicials relacionades amb el transport aeri. Es tracta de reclamacions per vols cancel·lats o que han sortit amb retard; maletes perdudes o entregades també tard o bé demandes per vagues a l’aeroport, com les d’aquest estiu passat al Prat. En els últims quatre, han augmentat molt. El 2015 van rebre 3.270 assumptes, la majoria per transport aeri; el 2016, 4.960; el 2017, 5610 i l’any passat es van més que triplicar i van superar els 18.000.

Per posar-hi remei, a l’octubre la junta de jutges mercantils de la ciutat va proposar un protocol que va aprovar la Sala de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) i al qual ja s’hi han unit Vueling i Ryanair. El protocol preveu que les companyies aèries recullin cada setmana 50 demandes com a màxim a cadascun dels 11 jutjats mercantils per estudiar-les detingudament i evitar anar a judici.

La Llei d’Enjudiciament Civil estableix 10 dies perquè les companyies responguin les demandes abans de judici però ara, amb el nou protocol, se’ls donaran 15 dies hàbils més, cosa que a la pràctica es converteix en un mes. El magistrat del jutjat mercantil 7 de Barcelona, Raúl Garcia, explica que així “s’aconsegueixen un major nombre d’acords” perquè les companyies s’ho poden estudiar millor i alhora es redueix “la càrrega de treball de les oficines judicials”.

Els consumidors ho critiquen

betevé

ha parlat amb plataformes de reclamacions i també amb advocats especialitzats en la matèria i critiquen la mesura. L’advocada Sara Alonso remarca que en la via extrajudicial, és a dir, quan s’interposa la reclamació directa a la companyia, ja s’intenta l’acord i explica que precisament s’opta per la demanda judicial perquè no hi ha hagut acord. “Simplement s’allarga un període que ja hem tingut”, ha dit Alonso, que denuncia que el nou protocol va en detriment del consumidor.