La Paula ja va fer les seves compres el primer dia de les rebaixes i no vol comprar més. Però avui, ha quedat amb una amiga i han acabat en un centre comercial. Paula Martí "No tinc clar si sortiré d'aquí sense cap bossa. No vinc amb la idea de comprar però potser veig alguna cosa que estigui molt rebaixada i dic 'ostres', val la pena. Alguna samarreta d'aquestes que costen cinc euros sempre me n'acabo comprant, les samarretes són un problema perquè les posen tan barates que sempre aprofito." És una conducta molt habitual, en especial davant dels descomptes. Es tracta d'una compra compulsiva motivada pel preu i no per la necessitat del producte. FRANCESC NÚÑEZ, professor d'arts i humanitats de la UOC "Després resulta que el barat, la ganga i el que és gratuït també té un cost, paguem un preu molt alt per totes aquestes coses que comprem sense necessitat. Però el plaer que ens proporciona o la sensació que estem fent una cosa que val la pena que l'estem encertant, és molt gran." "Sí, sí, hi ha coses que les acabo comprant després dic, no sé per què m'he comprat això, però penso que era barat i dic 'mira, què hi farem...' però sí, hauria d'anar amb més compte." La crisi econòmica i la disminució del nivell adquisitiu no ha fet reduir el problema de les compres compulsives. "Potser s'ha reduït la quantitat de diners que un es gasta perquè d'on no n'hi ha no en raja, però el consum compulsiu és difícilment reduïble perquè és irracional i no respon al càlcul." Davant de situacions com aquestes, els experts recomanen anar a les botigues amb previsió i fer una llista de tot allò que es necessita i també del que no.

Ni tan sols la crisi econòmica ha reduït les compres compulsives, que s’accentuen durant els períodes de rebaixes. “Potser s’ha reduït la quantitat de diners que es gasten, perquè d’on no n’hi ha no en raja, però el consum compulsiu és difícilment reductible perquè és irracional i no respon al càlcul”, explica el professor d’Arts i Humanitats de la UOC, Francesc Núñez.

La Paula Martí, per exemple, passeja pel centre comercial Les Arenes i, per a ella, els descomptes són tota una temptació. “No tinc clar si sortiré d’aquí sense cap bossa. No vinc amb la idea de comprar però potser veig alguna cosa que val la pena”, explica.

En casos com aquests, el preu dels productes són un reclam per als consumidors, que acaben adquirint productes per l’oferta en el preu, tot i que no els necessiten. “Sempre m’acabo comprant una d’aquestes samarretes que costen cinc euros, són un problema perquè les posen molt barates i sempre aprofito”, explica la Paula.  Afegeix que, de vegades, fins i tot acaba comprant peces de roba que ni tan sols miraria si no estiguessin rebaixades. “Les coses barates, les gangues, surten molt cares però la satisfacció d’estar fent una cosa que val la pena és molt gran“, diu Francesc Núñez.

Davant de situacions com aquestes, els especialistes recomanen no anar a comprar sense una idea prèvia. Abans d’endinsar-se en un eix comercial, cal fer una llista d’aquells articles que necessitem i també d’aquells que no ens fan falta per no caure en la temptació.