(ACN / Redacció ) El RACC proposa incorporar un sistema automàtic de frenada, una jaqueta amb airbag i un protector per a les cames per tal de reduir el nombre de morts i ferits greus en accidents de moto. En el marc del projecte Pioneers, l’entitat ha testejat els tres elements de protecció addicional en motoristes i ha arribat a la conclusió que implementar-los reduiria fins a un 19 % les morts de motoristes i evitaria lesions.

Així mateix, a escala europea, el desplegament dels tres dispositius permetria a les administracions estalviar fins a 140 milions d’euros en els sistemes de salut en un termini de cinc anys.

El projecte ha analitzat en detall més de 1.400 accidents de motoristes per entendre els factors que generen més lesions. A partir d’aquí, ha dissenyat diversos prototips orientats a baixar el nombre de lesions. L’objectiu de tot plegat, segons ha explicat el responsable del projecte, Ricard Casalins, és reduir fins a un 25 % la mortalitat i els ferits greus l’any 2025.

Beneficis dels dispositius

L’informe detalla que el sistema automàtic de frenada disminuiria la gravetat de les possibles lesions en cas d’accident. La reducció seria d’un 24 % pel que fa a les víctimes mortals, un 17 % de les lesions serioses i un 19 % de les lleus. El RACC afirma que si aquest dispositiu s’instal·lés en el 15 % de les motos, es podrien salvar unes 250 vides durant un període de cinc anys a tot Europa.

Pel que fa a la jaqueta amb airbag, el projecte ha analitzat accidents en 382 motoristes que van patir lesions a la zona del tòrax, que és la part que cobreix aquest element de protecció. En funció de la velocitat en què es doni l’impacte amb el motorista, es conclou que el seu ús pot reduir fins a un 8 % les víctimes, un 12 % les lesions greus i un 4 % les lleus.

En el cas dels protectors per a les cames, que anirien integrats a la motocicleta, s’ha observat que són eficients en velocitats d’impacte fins als 30 km/h.

Canviar els mètodes d’homologació del material

En l’anàlisi dels 1.400 accidents, l’estudi també ha determinat quines són les zones d’impacte del casc quan es produeix un sinistre. En aquest sentit, s’ha observat que aquests “no sempre corresponen” amb les parts on es fan les proves d’homologació. Per això, Casalins ha deixat la porta oberta al fet que es canviïn els mètodes d’homologació actuals.

Sis motoristes morts a Barcelona aquest 2021

Amb dades de gener a setembre, aquest any a Barcelona han mort 10 persones en accidents de trànsit.

Sis d’aquestes víctimes mortals eren motoristes, el 60 %. El 2020, de les 14 persones que van morir en accidents de trànsit, la meitat eren conductors de moto.

Pel que fa als llocs on es produeixen aquests accidents, tres dels sis motoristes morts van xocar a les rondes. A prop d’aquest punt, a la Zona Franca, també va perdre la vida un motorista. El carrer d’Aragó amb la Meridiana va ser un altre punt negre i també el carrer de Roger de Llúria.