Escolta aquesta notícia

El nou horari de càrrega i descàrrega de mercaderies als eixos verds com Consell de Cent i els eixos verticals (els carrers de Rocafort, Borrell i Girona) s’incompleix un mes després d’haver entrat en funcionament. Entitats veïnals denuncien que aquests carrers s’han convertit en una zona de parada habitual per a camions i furgonetes, sense el control pertinent. Creuen que la gestió i decisions de l’Ajuntament contradiuen l’esperit del projecte verd i que s’està fent un pas enrere. De fet, van més enllà, reivindiquen que cal mantenir i replantar les plantes arbustives als parterres de totes dues bandes del carrer, després que l’Ajuntament hagi anunciat que ho deixarà de fer al costat mar.

Un nou horari de càrrega i descàrrega

A les vuit del matí l’entrada de l’Institut Viladomat s’omple d’alumnes que arriben a classe. Al mateix temps, els transportistes aprofiten els últims minuts de la primera franja horària permesa per descarregar les mercaderies. Des d’inicis de setembre, la normativa municipal ha establert dues franges per a la càrrega i descàrrega entre les 7 i les 16 h, amb una pausa entre les 8 i les 10 h del matí per garantir un accés segur als centres escolars. Tot i això, aquest horari no sempre es compleix.

“Sigui quina sigui la normativa, els transportistes tenen una necessitat que va més enllà. Ara mateix, darrere meu hi ha un camió. És difícil de controlar, amb la normativa antiga i amb la nova el problema persisteix. Més enllà de la multa, el risc és molt elevat, perquè hi ha nens que van a l’escola en bicicleta o corren entre els vehicles”, explica Lucia Montobbio, membre de l’AFA de l’Escola els Llorers.

Crítiques des del col·lectiu Bicibús

Des del col·lectiu Bicibús Eixample també s’ha denunciat la manca de control efectiu sobre els horaris de distribució de mercaderies. Segons el col·lectiu “els transportistes no respecten els horaris i l’Ajuntament no posa els recursos necessaris per fer-los complir: ni agents d’àrea, ni Guàrdia Urbana, ni control sobre la plataforma SPRO”. Ho veuen especialment greu en els moments d’entrada i sortida de les escoles. “La majoria són vehicles de gran tonatge i les criatures perceben els eixos verds com un espai segur. L’espai públic és limitat i les normes per garantir-ne la convivència no és compleixen, hi ha un abús de poder cap als més vulnerables, els nostres infants i gent gran”, sentencien.

Més d’un miler d’infraccions, entre març i juny

Entre març i juny, la Guàrdia Urbana va interposar 1.233 denúncies per infraccions relacionades amb el transport de mercaderies als eixos verds de l’Eixample. “Venen a deshores, paren on no poden parar, tampoc no és una cosa desmesurada però el que ha de fer l’Ajuntament és habilitar altres zones, perquè alguns es passen l’estona donant voltes contínuament”, denuncia Elsa G. Vives, una comerciant del barri.

Reclamen mantenir el verd a tots els parterres

A més del conflicte logístic, la vegetació dels eixos verds ha esdevingut un punt de tensió entre veïns i Ajuntament. El consistori ha decidit no replantar els parterres de la banda mar al carrer de Consell de Cent i del cantó Llobregat dels eixos verticals (Rocafort, Comte Borrell i Girona). Uns espais que coincideixen amb la zona de càrrega i descàrrega delimitades. “Els eixos verds s’han convertit en un aparcament de distribuïdors. Si hem guanyat verd, no pot ser que en perdem prop d’un 40-50 % per una decisió d’aquest tipus, per facilitar la càrrega i descàrrega”, critica Enric Pol, de la vocalia d’urbanisme de l’AV Esquerra de l’Eixample.

Davant aquesta situació, els veïns han decidit actuar. Aquest dissabte van omplir de plantes i flors bona part dels parterres de la banda mar, en un gest simbòlic per reclamar que es mantingui el verd guanyat. De moment, han guanyat la partida perquè l’Ajuntament ha dit que no traurà el que ha plantat el veïnat.

plantada consell de cent veïns