En els últims sis anys s’han reduït pràcticament a la meitat la quantitat d’oficines bancàries a Barcelona. L’estratègia de les entitats sembla unànime: reduir costos amb el tancament de les sucursals i avançar cap a la digitalització del servei. Ara bé, això afecta la clientela, sobretot les persones grans, la majoria de les quals no saben com utilitzar la banca en línia ni tampoc saben fer funcionar els caixers automàtics.

Al Poble-sec, un dels barris més deserts d’entitats bancàries, els veïns es mostren indignats per aquesta reducció de les sucursals. Alguns expliquen que la gent gran sent por a l’hora de treure diners en efectiu dels caixers perquè asseguren que els “esperen” per atracar-los.

Tot i que qualsevol familiar pot fer aquesta acció en lloc de la gent gran, en cas d’haver de treure una quantitat molt gran de diners, és la persona titular del compte qui s’ha de dirigir a una oficina. Tenint en compte que de sucursals cada vegada n’hi ha menys, la gent gran sovint s’ha de desplaçar lluny per poder fer les seves transaccions. Entre altres queixes, hi ha barcelonins que es pregunten per què els bancs cobren tantes comissions als clients si després eliminen de manera exponencial l’atenció al client.

El govern vol regular el tancament de caixers

Davant d’un problema que afecta sobretot la població vulnerable, el Govern espanyol treballa en una llei que obligui els bancs a mantenir oberts els caixers automàtics malgrat tanquin la oficina automàtica. La normativa encara trigarà mesos a tramitar-se i, en qualsevol cas, no resol el problema de l’atenció personalitzada que requereix la majoria de la gent gran. De la seva banda, l’Ajuntament va activar al març un telèfon per atendre persones que se senten desateses pel banc: el 93 402 75 94.