El procés de regularització extraordinària d’immigrants ha acabat la part de les sol·licituds, però els tràmits encara no han acabat. Els migrants que han presentat els documents necessaris i que han rebut una primera admissió a tràmit ja podrien començar a treballar, però ara es troben amb més problemes: les empreses els demanen la targeta d’identitat d’estranger (TIE), un document que s’obté al final del procés després d’una resolució final favorable. “És molt trist perquè no en tenen ni idea“, lamenta Neus Agüello, presidenta de l’Associació Catalana de Professionals de l’Estrangeria.
La dificultat sorgeix, expliquen, en obtenir aquesta targeta: “Ja hi havia un cert col·lapse a les comissaries i si parlem de les peticions d’ara, imagina’t”, explica Eva Gajardo, presidenta de l’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC). Segons Gajardo, fa anys que hi ha bloqueig per aconseguir hora, i en això coincideix Victoria Columba, portaveu de la plataforma Regularització Ja: “Sempre ha estat un problema. El Ministeri d’Interior no atorga cites”.
Per això, ambdues entitats han demanat que la resolució favorable, l’últim dels tràmits de la regulació, pugui venir acompanyada, directament, de cita prèvia. Si no, una situació que podria passar és que “algú es quedés fora del procés” per esperar.
“S’ha de donar tranquil·litat”
A la problemàtica de les TIEs s’hi afegeix la qüestió que va presentar ahir el Tribunal Suprem, que diu que el procés que s’ha iniciat a Espanya pot contravenir la normativa europea. Ara bé, els advocats creuen que això no tirarà endavant i que, en cas que sí, “ja tindrem els permisos aprovats”. A més, Aguello confia que “el Govern espanyol ho té claríssim, això és una qüestió de la sobirania nacional d’Espanya”.
Per Quim Clavaguera, diputat responsable de la Comissió d’Estrangeria de l’ICAB, seria preocupant perquè els milers de persones que s’hi han acollit “han vist la llum al final del túnel”. En definitiva, prefereixen esperar i no alarmar-se perquè “s’ha de donar tranquil·litat” després de la confusió que ha passat tothom durant el procés de sol·licituds.
I el certificat d’empadronament?
Un altre conflicte que s’obre en aquesta nova etapa és si cal tenir el certificat d’empadronament. Les entitats alerten que aquest document no era obligatori per acollir-se al procés, i ara la policia el demanarà per crear totes les TIE. Per això, AMIC i Regularització Ja demanen que aquest últim pas es pugui revisar, i Aguello proposa que “els ajuntaments empadronin sense domicili fix”.
AMIC alerta d’un retard de l’administració
En paral·lel, l’associació AMIC ha presentat un primer balanç de la regularització aquest dimecres, en què ha avisat del retard de l’administració a l’hora de respondre a les sol·licituds de la regularització extraordinària de migrants. Pel que fa a les dades, fins ara només s’ha admès a tràmit el 34 % dels 1.730 expedients que l’AMIC ha presentat, una xifra que s’ha d’actualitzar els pròxims dies. L’associació ha atès 8.414 persones. L’entitat calcula que a Catalunya se superaran les 200.000 sol·licituds, i el milió a tot l’Estat.