Punt d'Assessorament Energètic

(ACN) Barcelona ha evitat 17.125 talls de subministrament, la majoria de llum, des que es van posar en marxa els punts d’assessorament energètic (PAE), l’any 2017. En el segon any de vida del servei, les llars ateses han augmentat en un 55 % respecte a l’any anterior. S’han assolit, així, les 13.301 llars ateses, una tendència a l’alça que es manté durant els primers mesos del 2019. La tinenta d’alcalde de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz, ha assegurat que el consistori ha tramitat durant aquest temps 25 expedients sancionadors. La majoria són contra les grans empreses elèctriques, amb sancions que oscil·len entre els 30.000 i els 70.000 euros, encara que de moment no se n’ha cobrat cap.

Durant els primers dos mesos de l’any, els PAE han atès 4.082 llars, la meitat de les quals van atendre durant tot el 2017. En un de cada tres habitatges hi havia menors, un de cada tres també tenia tots els membres a l’atur, mentre que el 40 % eren llars amb majors de 65 anys i un 10 % eren llars monoparentals amb menors. En total, els PAE han donat servei a 67.400 persones en dos anys.

870.000 euros en sancions a companyies

Pel que fa als 25 expedients sancionadors iniciats per l’Ajuntament contra companyies per tallar el subministrament a persones en situació de vulnerabilitat, 22 s’han interposat per un valor de 30.000 euros i tres més per un import de 70.000. En total, sumen 870.000 euros en sancions. Per empreses, 17 sancions són contra Endesa; quatre, contra Gas Natural, i dues, contra Iberdrola.

Ortiz ha lamentat que, un cop iniciat el procediment de sanció, les companyies vulguin “combatre” la llei contra la pobresa energètica. Ha criticat que “recorren totes les vegades que poden per allargar al màxim els procediments”.

Diversificació dels usuaris

La coordinadora dels PAE, Núria Salas, ha assegurat que en el segon any de vida del servei els tipus d’usuaris que atenen s’estan diversificant. Salas ha indicat que “cada vegada s’hi acosten més persones” i amb “necessitats molt més diverses“. Segons ha explicat, moltes de les persones que recorren al servei és perquè es troben en situació de vulnerabilitat, però prop de la meitat dels usuaris ho fan per altres qüestions, com entendre la factura, disminuir la potència contractada o saber com assolir el confort tèrmic a la llar.

Salas ha assegurat que als PAE tenen la percepció que la pobresa energètica augmenta a la ciutat i que les persones cada vegada són “més conscients que tothom és en situació de vulnerabilitat”. “Desconeixem què paguem i els nostres drets”, ha indicat.

D’altra banda, el coordinador del PAE de Sant Martí, Pere Casabon, ha apuntat que la majoria dels usuaris són dones que hi van perquè no poden pagar les factures o perquè tenen problemes per mantenir el confort a la llar.