Malestar entre les treballadores de les escoles bressol de Barcelona el primer dia de curs 2025-2026, raó per la qual han convocat aquest dilluns al matí una protesta davant de l‘EBM l’Esquirol, a la Bordeta. Els sindicat Ábacos denuncia que l’Ajuntament està incomplint l’acord signat aquest estiu amb els sindicats majoritaris CCOO, UGT, CSIF i CGT. Un text que havia de posar fi al conflicte laboral amb les mestres interines, després que l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona anunciés, a finals del curs passat, la intenció de reconvertir 195 places de mestra en places d’educadora (TEI).

El col·lectiu docent denuncia que el pacte signat ha entrat en vigor l’1 de setembre i que això ha deixat sense plaça moltes de les mestres substitutes que el curs passat sí que van estar en actiu. Expliquen que les assignacions de de les substitucions per a aquest curs es van fer al juliol i que, per tant, l’acord és en realitat “paper mullat”.
“L’acord s’està complint”
Per contra, l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona assegura que l’acord s’està complint amb escreix. Fonts municipals asseguren que s’han contractat 33 mestres substitutes de la borsa de treball, tres més de les que es va acordar a la mesa de negociació sindical. En aquest sentit, el col·lectiu està preocupat pel tipus de contractació que s’està oferint actualment a les mestres. “Són únicament substitucions curtes, baixes maternals o contractes amb durades ridícules”, remarquen en un comunicat.
Reclamen més mans a les bressol
Els sindicats acusen l’Ajuntament de no complir el compromís de l’alcalde, Jaume Collboni, que el mes de juliol va assegurar que tots els mestres de les escoles bressol “tindrien feina aquest curs”. Segons el col·lectiu, hi ha vora 250 docents que fins al juny estaven treballant en una de les 105 EBM de la ciutat, que, aquest curs, de moment, no tenen feina. D’altra banda, recorden la necessitat d’ampliar la plantilla d’educadores a les EBM, una demanda a la qual van donar suport aquest estiu bona part dels grups municipals de l’Ajuntament.

Els representats sindicals exigeixen a l’Ajuntament que compleixi “de manera immediata” els acords signats i garanteixi la continuïtat de totes les professionals al llarg de tot el curs. “No acceptarem més enganys ni retallades encobertes”, han expressat aquest dilluns al matí en una roda de premsa, acompanyats d’una trentena d’educadores.
El 62 % de les famílies amb plaça
La xarxa d’escoles bressol municipals a Barcelona disposa de 105 centres que ofereixen un total de 8.845 places. El curs 2025-2026 s’han rebut 8.154 sol·licituds d’inscripció per a les 4.682 places disponibles. L’Ajuntament tancarà el procés de matriculació definitiva a finals de setembre i calcula que, llavors, s’haurà atès aproximadament el 62 % de la demanda.