Un centenar de persones s’han concentrat aquest dijous a la tarda davant del Departament d’Educació per demanar la millora de les condicions laborals del Personal d’Atenció Educativa. Sota el lema “També eduquem”, els PAE volen reivindicar les tasques d’atenció per l’alumnat amb necessitats específiques que duen a terme a les escoles. Per això, ara inicien una setmana de mobilitzacions a Girona, Lleida i Tarragona.

Més reconeixement i millors condicions laborals

El col·lectiu, que inclou tècnics d’educació infantil, integradors socials i personal d’educació especial, entre d’altres, diu que habitualment no se’ls respecten les funcions, ni els horaris que els pertoquen i que són tractats “de forma jeràrquica”. Asseguren que aporten un gran valor als centres educatius, sobretot en relació als principis d’inclusió i de normalització, i que “volen ser valorats i reconeguts amb unes millors condicions laborals“, tal com explica Laia Llensa, de CGT, sindicat convocant de la protesta.

El personal d’atenció educativa exigeix la modificació “urgent” del conveni col·lectiu per tal que respecti, entre d’altres, les seves funcions i horaris. Reclamen, per exemple, que hi hagi un membre de cada PAT a cada centre educatiu, poder votar als claustres dels centres educatius i que es cobreixin reduccions i baixes des del primer dia.

Primordials per garantir l’educació inclusiva

Insisteixen que treballen per assolir l’objectiu de fer possible una educació per a tots els infants en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Segons Glòria Polls, d’USTEC-STEs, el personal d’atenció educativa “són necessaris per garantir el decret d’inclusió i que no es pot desplegar per falta de recursos”.

USTEC critica Educació pel “caos” en les adjudicacions de personal de suport

Condicions “precàries” per a un personal “imprescindible”

Els sindicats critiquen la “mala planificació” del procés d’adjudicació de places del curs 2022-2023 i asseguren que s’està “menystenint” un personal que és “imprescindible”. Expliquen que, per ara, no són reconeguts com a “figura educativa”, i que ni tant sols tenen dret a vot als claustres. “Formem part de l’equip educatiu i del claustre, no som personal de segona categoria i volem ser tractades amb dignitat”, exigeixen.

Altres reclamacions són la revisió del grup professional o que s’asseguri la presència d’un equip PAE a tots els centres, “volem que ens respectin, valorin i prenguin nota de tot el  que exigim per al nostre col·lectiu”.

Calendari escolar 2022-23 a Catalunya: Novetats i totes les dates, vacances i festius

Critiquen nomenaments irregulars i places insuficients

El col·lectiu PAE també denuncia diverses irregularitats en les convocatòries de vacants com ara “canvis d’última hora, modificació de les vacants ofertes en el darrer moment, nomenaments amb llistes no actualitzades i errors en els nomenaments telemàtics, amb adjudicacions de places que no existien o escoles que ja havien estat assignades amb anterioritat”, expliquen.

Consideren que l’inici de curs ha estat “precipitat” i que el calendari escolar ha estat “mal gestionat”, amb una oferta a les tardes de lleure educatiu, en què molt personal PAE és utilitzat “per tapar els nyaps de l’Administració”, exclamen. Amb tot, exigeixen una modificació “urgent” del conveni col·lectiu i fins aleshores, diuen “PROU!”.