exàmens literatura catalana economia empresa selectivitat 2022

La nova proposta de selectivitat que ha presentat el Ministeri d’Educació aquest dimecres suposa un canvi molt significatiu: es farien menys exàmens i s’hi afegiria un exercici de maduresa. Aquesta proposta estaria completament implantada el curs 2026-2027.

Educació planteja que el nou model de proves d’accés a la universitat s’implanti de manera gradual per donar un cert marge al professorat i els alumnes. El ministeri no es planteja una prova d’accés unificada, però vol treballar per aconseguir acords que permetin l’homologació entre els diferents territoris. Per aquest motiu es crearan grups de treball entre el ministeri, les comunitats autònomes, les universitats i els instituts d’avaluació.

El document planteja que durant els tres propers cursos els estudiants facin quatre exercicis i que cada prova computi un 25 % de la nota. Tres proves serien de matèries. Un seria específic sobre la modalitat obligatòria que triï l’alumne i a banda hi hauria dos exercicis de les matèries comunes. El quart seria de caràcter general i serviria per avaluar la “maduresa acadèmica de l’alumnat”.

La selectivitat tindrà una prova de “maduresa acadèmica”

A partir del curs 2026-2027, l’exercici de maduresa suposaria un 75 % de la nota. El 25 % restant sortiria de la prova específica de modalitat. Es preveu que l’exercici de maduresa consti d’un dossier format per una sèrie de documents que pivotin sobre un tema i que l’alumne hagi d’analitzar-lo des de diferents perspectives i aspectes que responguin a diverses topologies de preguntes. Aquest exercici constaria de preguntes en castellà, la llengua estrangera que hagi estudiat l’alumne i català o la llengua cooficial de cada comunitat.

El Ministeri d’Educació aposta per mantenir la ponderació del model actual, és a dir, que el 60 % de la nota provingui de l’expedient de batxillerat i el 40 % sigui de la nota de la prova d’accés. El document és la primera proposta de treball del ministeri amb l’objectiu “d’obrir un període de debat i diàleg” i dins del “respecte a les competències de cada comunitat autònoma”.