La crisi del coronavirus ha desencadenat unes restriccions sanitàries —com l’obligatorietat de la mascareta i la distància de seguretat— que dificulten la comunicació entre professors i alumnes. En una entrevista al programa ‘reset’ el professor de l’Escola Pia de Sarrià-Calassanç Oriol Saladrigas ha admès que en el centre “hi ha professors que utilitzen micròfons” perquè se’ls senti millor. Ara bé, els mestres també tenen dificultats per sentir els alumnes ja que “quan intervenen tenen tendència a parlar fluix, els has de dir que parlin amb atreviment”.

En una mateixa línia s’ha mostrat Miquel Àngel Essomba, director de la Càtedra d’Educació Comunitària de la UAB. Essomba creu que l’educació és “rostre, comunicació i expressió i no només llenguatge”. Tot i això, els dos experts coincideixen que els alumnes són conscients del que passa i s’han adaptat bé a la nova organització i també presten més atenció als professors.

Ràtios massa elevades

Essomba creu que les ràtios actuals de 35 alumnes establertes a l’ensenyament públic “no s’ajusten a la realitat” de les mesures de seguretat que recomana Salut. Això genera una contradicció perquè “per Nadal no podrem fer trobades de més de sis persones, però en algunes instituts hi ha classe amb 38 alumnes per aula. D’altra banda, hi ha centres on la ventilació no és adequada o s’imparteixen classes en soterranis. Aquests canvis, però, parteixen d’una “inversió econòmica molt important”.