Tots ells són directors d'escoles i instituts de Catalunya a punt de fer un examen. L'objectiu dels que avui són aquí és obtenir l'acreditació de directiu professional docent. És a dir, un document que certifica que són aptes per ser directors d'un centre educatiu, però que de moment no es requereix en cap centre. MERCÈ COLOM, directora de l'escola Creixà de Piera "Amb l'oportunitat que ens brinda la LOE, amb aquesta categorització que dóna a les direccions, doncs a veure si podem fer alguna cosa perquè les direccions tinguin entitat, autonomia realment." Amb aquesta acreditació la Generalitat vol professionalitzar la direcció dels centres educatius. Un dels requisits per presentar-s'hi és tenir, com a mínim, quatre anys d'experiència al capdavant d'un centre. ORIOL CASTELLVÍ, director de l'Escola Floresta de Sant Cugat "No faig aquesta prova per demostrar-me a mi ni a ningú, sinó que avui en dia tenir acreditacions és important a l'hora de moure's o a l'hora de seguir-se formant." TERESA CABANES, directora de l'Institut Agustí Bartra de Terrassa "Si estàs en la funció directiva m'ha semblat que hi havia pocs problemes a l'hora de resoldre l'examen." JOAN ARCOS, Institut Vallderús de Vallirana "Jo diria que en el que hem coincidit la majoria és que no ha donat temps de tot. Potser hem estat lents." Els qui superin l'examen passaran a una segona fase de selecció. Dels 186 professionals que s'hi han presentat, només 80 aconseguiran l'acreditació.

Un dels requisits per presentar-se a l’examen és tenir un mínim de quatre anys d’experiència en la direcció d’un centre educatiu, ja sigui de primària o secundària. Dels 229 aspirants que es van presentar a la convocatòria, 186 en van resultar admesos i 43, exclosos.

L’examen consisteix en tres casos pràctics que es poden donar en un centre educatiu i que els aspirants han de resoldre. Per això hi ha dos models d’examen, l’un per als directors d’escola, i l’altre per als d’institut. L’examen, però, només és el primer pas del procés de selecció. Aquells que el superin hauran de passar una segona prova, que consisteix a preparar i exposar un projecte de direcció d’un centre.

Aquest nou procés s’inclou dins de l’acord marc de la lluita contra el fracàs escolar aprovat pel govern de la Generalitat ara fa un any i que vol reduir el fracàs a la meitat en vuit anys. L’objectiu és aconseguir una direcció professionalitzada dels centres de titularitat del Departament d’Ensenyament.