
(ACN) La presència d’una infermera a les escoles podria arribar a reduir un 44 % l’absentisme escolar, segons un estudi de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC). L’estudi s’ha fet amb l’observació de 915 registres d’atencions sanitàries i 409 enquestes a docents, el 53 % dels quals experimenten un cert grau d’ansietat a l’hora de fer front a les atencions sanitàries que es donen en el dia a dia als centres educatius. Un 48 % dels alumnes atesos van poder continuar a l’escola, un 44 % van ser derivats al domicili, un 6 % van ser traslladats al CAP i, només un 2 %, van requerir trasllat hospitalari.
En aquest context, l’AIFiCC fa una crida a les administracions públiques perquè es consideri la inclusió de la figura de la infermera escolar com una peça fonamental per millorar la qualitat de vida dels alumnes i optimitzar els recursos educatius i sanitaris.
Consultes sobre benestar emocional i sexualitat a ESO
Els joves i adolescents prefereixen consultar amb les infermeres d’atenció primària sobre temes com sexualitat i estat emocional. Aquest és un dels pilars del programa Salut i escola, que actualment arriba a pràcticament tots els centres educatius de secundària. Tanmateix, les infermeres que treballen en aquest programa reivindiquen la necessitat d’incrementar les hores dedicades a les escoles en les seves agendes del CAP mentre són al centre educatiu.
La Consulta oberta d’infermeria és un espai on preval la confidencialitat, afavorint que els joves se sentin còmodes per parlar dels seus problemes. Aquesta confidencialitat ha permès abordar temes tan sensibles com el malestar emocional, l’impacte de la pornografia en les seves relacions o l’assetjament escolar, factors que sovint generen estrès o conductes de risc entre els adolescents.
Per a Neus Riera, infermera i autora de l’informe, “el treball confirma que molts dels casos que actualment es deriven al CAP o al domicili podrien ser resolts de manera immediata per una infermera escolar i evitaria interrupcions innecessàries en la jornada educativa. Això té un impacte positiu no només en la salut dels alumnes, sinó també en la dinàmica diària dels docents”.
