La plataforma ecologista considera que un sistema basat en la voluntarietat i en bonificacions “no tindrà cap incidència en la reducció de les emissions del trànsit marítim“, ja que les navilieres, apunta, no canviaran el seu comportament. L’entitat al·lega, en canvi, que estudis recents i experiències en altres ports europeus indiquen que l’eina més efectiva és establir un impost sobre les emissions d’òxid de nitrogen.

Pel que fa a l’impuls del gas liquat, ho veuen com una mesura “futurista i de llarg termini”, ja que segons la Plataforma, els vaixells que utilitzen aquest combustible són encara una minoria i majoritàriament de dimensions reduïdes. El col·lectiu ecologista també lamenta que el Port no aposti per fomentar l’electrificació de la infraestructura, com estan fent altres ports d’Europa per permetre que els vaixells es connectin a la xarxa elèctrica local mentre estan atracats.

Per tot plegat, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire qualifica el pla de “brindis al soli demana a les administracions competents que exigeixin al Port de Barcelona uns objectius concrets a complir en un màxim de cinc anys.