El Consorci d’Educació de Barcelona es referma en l’aposta per la continuïtat entre la primària i la secundària en l’oferta pública per al curs 2020-21. A Barcelona, al setembre, hi haurà un total de 10 instituts escola, gràcies a la creació de l’Institut Escola Plaça Comas (les Corts), l’Institut Rec Comtal (Sant Andreu), l’Institut Escola Coves d’en Cimany (Horta-Guinardó) i l’Institut Escola Eixample. També s’estrenarà el nou Institut Vapor del Fil a Sant Andreu. A banda, es crearan tres grups addicionals o classes “bolets” de P3.
420 places públiques noves de 1r d’ESO
El curs vinent creixerà l’oferta de places públiques, sobretot per l’increment a la secundària. L’oferta per a 1r d’ESO s’amplia amb la creació de 14 grups nous, passant dels 184 actuals a 198, sumant 420 places noves.
En el conjunt de la ciutat, l’oferta total per a 1r d’ESO és de 14.970 places, 5.940 en centres públics i 9.030 en concertats. Des del Consorci d’Educació destaquen la creació de 14 grups nous, passant dels 184 actuals a 198, amb la creació de 420 places noves.
Tres classes “bolet” de P3
Pel que fa a P3 s’oferten 6.725 places públiques, 25 més que l’any passat, amb la creació d’un nou grup. En total ,el setembre del 2020 hi haurà 198 línies repartides en 70 centres ―mentre que aquest curs hi ha 197 repartits en 66 escoles―.
Quant a la demanda total de P3, el consorci preveu que sigui de 12.613 places i la majoria, un 47 % seran públiques (per sobre de la demanda a la concertada que situen el 44 %, o el que és el mateix, unes 5.928 places). Per això, el consorci calcula satisfer tota la demanda d’escolarització per als infants de tres anys a la pública.
La creació de tres línies addicionals de P3 es farà a tres centres de districtes diferents: una a l’Escola Francesc Macià (Sants-Montjuïc), un a l’Escola l’Estel (Sant Andreu) i un a l’Escola Pau Casals (a Gràcia).
Continuïtat pedagògica
La continuïtat pedagògica és una de les principals línies de treball del Consorci d’Educació. Un model que s’està impulsant, però, també amb les Unitats Educatives de Referència ―que relacionen els projectes dels centres de primària amb un institut de referència de la mateixa zona―, però sobretot amb la creació d’instituts escola ―l’any vinent es passarà de sis a 10 centres―.
Un dels nous centres és l’Institut Escola Eixample que es crea al Col·legi Immaculada Concepció, que fa tot just una setmana es va anunciar que passa de ser una escola concertada a pública. Els altres tres són: l’Institut Rec Comtal (Sant Andreu), que es crea a partir de la fusió de l’Escola Ramon Berenguer III, l’Escola Ramón y Cajal i l’Institut Josep Comàs i Solà; l’Institut Escola Coves d’en Cimany (Horta-Guinardó) a partir del creixement de l’escola homònima; i, per últim, l’Institut Escola Plaça Comas (les Corts), que també neix de l’ampliació de l’Escola de les Corts.
De cara al proper curs, també es preveu el tancament de l’Escola Ausias March, i el seu alumnat s’incorporà a l’Escola Anglesola.
Reserva de places per evitar la segregació
Una novetat
d’aquest curs és que durant la preinscripció, que es farà del 23 de març a l’1 d’abril, també es reservaran places a les escoles per garantir la distribució equitativa de l’alumnat. Això a la pràctica vol dir que es reduiran les ràtios en 24 escoles i dos instituts per tenir places lliures i poder fer una distribució equilibrada fora del procés ordinari de preinscripció.
L’objectiu és evitar la segregació escolar que tenen alguns centres que absorbeixen el gruix de la matrícula viva i l’alumnat que arriba a l’estiu.
Des del consorci expliquen que aquest curs es van rebre 36.402 sol·licituds de matrícula (entre P3 i 1r d’ESO), i el 28 % van arribar fora del procés ordinari establert. En concret, dins el termini es van rebre 26.008 sol·licituds, a l’estiu en va arribar 6.037 més i, després, durant el curs amb la matrícula, 4.357 peticions més.
Una altra mesura per combatre la segregació escolar és la reducció de ràtios a 34 escoles i 18 instituts amb un índex de complexitat alta.