El pla preveu diverses actuacions per revitalitzar l'avinguda del Paral·lel. Una de les més importants és el trasllat del carril bici al tronc central de l'avinguda, entre els dos sentits de la marxa. D'aquesta manera es vol augmentar la seguretat ja que, ara, per girar els cotxes han d'envair el carril bici. Un dels objectius del pla és convertir el carrer en un autèntic passeig al servei dels veïns. Per aconseguir-ho s'eliminaran quatre illetes, se n'eixamplaran les voreres i es crearan quatre places noves. El pla també preveu fer millores en l'il·luminació i en el paviment. A més, hi haurà canvis en les terrasses, que unificaran criteris per tenir una estètica semblant. Unes actuacions que fa temps que es reclamen. ELVIRA VÁZQUEZ, presidenta de la FEM "És fer un projecte de ciutat, és el que diem. Aprofitar tots els valors que té el Paral·lel. És el que hem estat fent aquests quatre anys, hem estat treballant en això amb les associacions i tota la gent." Des del consistori han volgut deixar clar que aquesta és una remodelació necessària però petita. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "No fem una transformació del Paral·lel dient escolta'm ara canviem tot i fem aquí les mil i una barbaritats sinó que el que es proposa és una transformació intel·ligent d'aquest Paral·lel i, a més, amb una cosa que jo crec que és molt important, que sigui possible." El pla el va engegar el mandat anterior i el consistori preveu fer-hi les primeres actuacions a principis de 2014. Però per executar-les cal l'aprovació dels nous pressupostos.

Hàbitat Urbà ha anomenat el projecte Paral·lel: l’avinguda de les persones, de les arts escèniques i la gastronomia, tota una declaració d’intencions. En el fons el que es pretén, segons l’alcalde, Xavier Trias, és millorar la qualitat de vida dels barris i de les famílies que hi resideixen, recuperant aquesta via i dotant-la “d’una nova dignitat”. Això s’aconseguirà, ha dit, millorant la connexió amb la resta de la ciutat i, sobretot, amb els barris de tres districtes diferents: el Raval (Ciutat Vella), Sant Antoni (l’Eixample) i el Poble-sec (Sants-Montjuïc). Com? Creant noves places a les cruïlles (eliminant-ne, per tant, algunes illetes destinades al trànsit), ampliant-hi l’espai per als vianants i situant el carril bici al mig de la calçada. També està previst introduir-hi millores en la pavimentació, en la senyalització d’itineraris culturals i en la il·luminació, per tal de destacar els edificis més rellevants.

Principals actuacions previstes

Creació de quatre places noves a les illetes del costat Eixample d’Entença-Tamarit, Rocafort-Manso, Viladomat – Marquès de Campo Sagrado i Comte Borrell – Aldana, per tal d’augmentar-hi l’espai per als vianants i millorar la connectivitat amb el Poble-sec. El pla preveu “convertir un espai de frontera en lloc de trobada”.

Instal·lació d’un enllumenat que prioritzi els vianants, per fer del Paral·lel un “passeig de la Llum” que ressalti, també, les façanes més singulars.

Senyalització especial d’itineraris turístics i culturals, per facilitar l’accés a peu cap a la Font Màgica de Montjuïc o cap a la Rambla, destacant els principals atractius que el vianant pot trobar-se durant el recorregut.

Ordenació singular de vetlladors, a l’estil de com s’ha plantejat fer a la Rambla, i aprofitant que “la nova ordenança preveu crear algunes zones singulars a la ciutat“.

Nou carril bici, bidireccional, col·locat al centre de l’avinguda, per millorar la seguretat en els encreuaments, i evitar, com passa ara, interferències del carril existent, que s’ha demostrat que suposa un perill per als qui travessen en verd als passos de vianants.

Trias, que ha participat en un cicle de taules rodones que organitza el CCCB per debatre sobre el futur del Paral·lel, ha assegurat que s’han recollit “al màxim” les aportacions de les entitats veïnals i comercials en la Comissió de Seguiment, i que la gent que integra la Fundació El Molino (FEM) són “l’ànima d’aquest projecte i el veritable esperit d’aquest pla”.