Acaben d'arribar a port amb les captures del dia. Més de 150 quilos de peix que de seguida se'n va cap a la Llotja de Barcelona. I com aquests, la resta de vaixells que hi ha al moll. Però cada cop hi ha més caixes que es perden a mig camí. Pescadors que les venen per sota mà per arrodonir els números a finals de mes. Sense impostos ni controls. Un negoci que últimament s'està incrementant. FERRAN ESTARLICH, inspector de la Direcció General de Pesca "El preu del gasoil ha augmentat moltíssim i per tant tothom intenta buscar les picaresques. També diuen els pescadors que hi ha una disminució en les captures i per tant els guanys s'han d'aconseguir com sigui i la forma més fàcil que tenen és buscar el mercat alternatiu." I aquí és on entren en joc les patrulles dels Mossos d'Esquadra. Acompanyats pels inspectors de pesca revisen que tota la mercaderia tingui els papers en regla. És a dir, que compleix amb les mides mínimes i estan en bon estat. Sovint aquestes inspeccions es fan fora d'hores, quan és més fàcil enxampar els venedors il·legals. XAVIER BORSONT, caporal de la Unitat Regional de Medi Ambient "Un cop al mes més o menys anem fent aquest tipus de tasques a diferents hores, ja sigui matí, tarda o nit." Uns controls que els pescadors veuen amb bons ulls. Ara bé, amb matisos. Lluís Talló, patró del Bonamar II "Cada setmana és una inspecció. Quan arribes al mercat és quan et trobes amb el problema i veig que hi ha peix immadur. Jo no em queixo que tingui inspectors, ja sigui dels Mossos, de la Guàrdia Civil del MAPA, de la Generalitat o de qui sigui. Però collons, perquè no van al mercat també a mirar-ho?" PABLO RUIZ "No només hi ha controls dins la llotja. A fora els Mossos també inspeccionen les furgonetes que transporten peix. Sobretot, per comprovar que tota la mercaderia sigui legal." Bona tarda, porta vostè peix? FERRAN ESTARLICH, inspector de la Direcció General de Pesca "Hem trobat gent que ho treu a aquesta hora mateix inclús en bosses, a amagat sota el seient, en caixes de moto. Son petites quantitats que van a restaurants." El més habitual, però, és això. Que tots els papers estiguin en regla. Una inspecció que dura menys de dos minuts. Sobretot, per la pressa que tenen els peixeters per arribar a la parada i vendre el que han comprat a la llotja. Tot, per mantenir el producte el més fresc possible.

És el que passa al Port de Barcelona, on, segons expliquen els Mossos d’Esquadra, cada cop hi ha més caixes que no arriben a la Llotja sinó que es venen per sota mà per estalviar-se els impostos i controls. Petites quantitats que, segons la policia, s’amaguen en bosses sota els seients de cotxes i motos i que s’acaben portant a restaurants.