El 94% del paviment de Barcelona és accessible
Foto: Mònica Moreno

(ACN) El 94 % del paviment de Barcelona és accessible, segons una diagnosi de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD). El percentatge baixa al 36 % si s’analitza el paviment tàctil i al 73 % pel que fa als pendents que hi ha a la ciutat. Segons ha explicat Joan Ramon Riera, regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat i president de l’IMPD, la diagnosi és el punt de partida per encarar el nou repte de l’accessibilitat universal, més enllà de les persones amb discapacitat.

L’estudi ha analitzat més de 1.100 quilòmetres de carrer de 69 barris amb 10 paràmetres i un total de 170.000 indicadors. En concret, se n’han revisat el paviment, els pendents, els canvis de nivells, els elements de protecció (baranes i passamans), els guals, el paviment tàctil, els obstacles, les amplades de pas, les amplades d’illeta i les places reservades.

La conclusió principal és que el 94 % del paviment és accessible; és a dir, té una duresa i estabilitat adequades, i no té peces ni elements solts independentment del seu sistema constructiu, fet que n’assegura la continuïtat i inexistència de ressalts.

Els pendents menys accessibles, els dels barris de muntanya

Pel que fa als pendents, un 73 % de les pujades i baixades de la ciutat són accessibles (inferiors o igual al 6 % de pendent). La resta, les que no ho són, es troben als barris de muntanya, la falda de Collserola, els diferents turons com el Putxet o el Carmel, i la muntanya de Montjuïc, amb pendents en molts casos superiors al 6 %. Els pendents pronunciats són el problema principal dels barris de muntanya.

Pel que fa als guals, a la ciutat hi ha majoritàriament els que segueixen el “model Barcelona”, amb un pendent del 12 %. Són els que afavoreixen l’accessibilitat de l’itinerari de vianants accessible en els guals.

El transport també aprova en accessibilitat

Una anàlisi prèvia del 2018, que s’inclou en l’estudi, ja va constatar que el 91 % de la xarxa ferroviària disposa d’itineraris accessibles. La xarxa de metro, amb 154 parades, en té 140 d’accessibles. Pel que fa a la xarxa d’autobús, el 54 % de les parades tenen marquesina i el 62 % compleixen les condicions òptimes de les vorades en l’àmbit de la parada, de manera que l’alçària permeti el desplegament correcte de la rampa. Pel que fa a les pantalles i el sistema d’informació a l’usuari (PIU i SIU) tenen un grau d’implantació correcte, però tenen marge de millora, i en un 81,13 % la pantalla d’informació a l’usuari funciona i se sent bé.

accessibilitat metro
Foto: Paola de Grenet

En l’àmbit del TRAM, el 92 % de les andanes disposen d’itineraris accessibles i, en tots els casos analitzats, les màquines expenedores tenen els elements interactius a una altura correcta. En els FGC, el 95 % de les estacions tenen entrada accessible i a dues estacions s’hi pot accedir a peu pla; a cinc, mitjançant una rampa, i a 12, mitjançant un ascensor. Pel que fa a Renfe, totes les estacions tenen, com a mínim, una entrada accessible i totes les estacions tenen ascensors fins a les andanes.