Fa anys que el futbol monopolitza els patis de les escoles. És habitual veure nens jugar amb la pilota durant les estones d’esbarjo al matí i després de dinar. Això comporta que part de l’alumnat, sobretot nenes que no practiquen aquest esport, quedi arraconat en les zones que rodegen el pati i que, per tant, no puguin aprofitar tot l’espai. Algunes escoles de Barcelona aposten per redissenyar els patis dels centres amb perspectiva de gènere i reorganitzar les activitats d’esbarjo. L’objectiu principal és reduir les hores de futbol i aconseguir activitats més dinamitzadores que animin el conjunt de l’alumnat a participar-hi.

La Farigola del Clot, pionera a regular el futbol

L’Escola la Farigola del Clot és pionera a fer modificacions als patis. Des de fa uns anys, el centre ha limitat l’accés al futbol per garantir que nens i nenes puguin ocupar el pati en les mateixes condicions. La directora el centre, Montse Martí, reconeix que fa una dècada hi havia problemes constants entre els alumnes per l’ús que feien alguns del pati.

“Hem actuat, juntament amb alumnes i famílies, en una situació dura que teníem al pati. Hem fet canvis importants per millorar la conflictivitat d’un esport com és el futbol.”

A banda de regular les hores de futbol, també s’han pintat els terres per jugar a la xarranca i s’ha construït un hort i un rocòdrom per als més petits.

Hort de l'escola La Farigola del Clot

La direcció de l’escola valora molt positivament els resultats aconseguits fins ara. Des de l’inici de les modificacions dels patis, s’ha detectat una reducció de situacions de conflicte i una major cooperativitat entre els alumnes.

Rocòdrom de l'escola La Farigola del Clot

L’Escola Drassanes redissenya els patis

L’Escola Drassanes també ha apostat pel redisseny dels seus patis. El centre obre les seves portes alguns caps de setmana per tal que pares, mestres, entitats i el director del col·legi col·laborin en la construcció de nous elements d’esbarjo. Ara estan fent taules d’experimentació que aviat s’instal·laran al sorral del pati.

La cooperativa CoeducAcció ha impulsat redissenys de patis d’algunes escoles de la ciutat. L’Alba González forma part de l’entitat.

“Treballem des d’una perspectiva de gènere. Volem diversificar el tipus d’activitats que es fan al pati, que hi hagi un equilibri entre els usos dels espais.”

L’objectiu és ampliar el redisseny dels patis a cada cop més escoles de la ciutat i garantir així que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats a les àrees d’esbarjo.