El pailebot Santa Eulàlia celebra els 100 anys de vida i per commemorar-ne el centenari, entre el març del 2018 i el febrer del 2019, el Museu Marítim ha preparat una programació especial. Entre les activitats previstes, una gran celebració ciutadana el mes de juny al Port de Barcelona. Aquest dilluns se n’ha fet la presentació oficial del programa.

El pailebot Santa Eulàlia celebra els 100 anys de vida, i per fer-ho el Museu Marítim de Barcelona ha preparat tota una sèrie d’activitats entre el mes de març d’aquest 2018 i el febrer del 2019. Aquí pots consultar-ne l’agenda d’activitats.

Al llarg del 2018 l’embarcació rebrà la visita a Barcelona de vaixells d’arreu del món i d’embarcacions destacades de la flota catalana, navegarà per assistir als festivals marítims més rellevants de la Mediterrània i serà objecte d’activitats divulgatives, com ara una exposició monogràfica, xerrades i altres propostes adreçades a tots els públics.

Al juny està prevista una gran celebració ciutadana al Museu Marítim per commemorar l’aniversari de l’embarcació.

El 2019, les Festes de Santa Eulàlia, copatrona de la ciutat, clouran els actes de celebració del centenari del pailebot.

El pailebot Santa Eulàlia, un dels símbols de la ciutat

La recuperació i la protecció de les embarcacions tradicionals i històriques és un dels eixos del Museu Marítim de Barcelona. I el primer vaixell històric que el museu va recuperar, restaurar i retornar a l’aigua va ser el pailebot Santa Eulàlia, que va ser rebatejat amb aquest nom en honor de la copatrona de la ciutat.

El gener del 1918 va ser avarat, a la platja de Torrevella, a Alacant, un pailebot de tres pals batejat amb el nom de Carmen Flores. Durant els gairebé 80 anys que el vaixell va estar en actiu, va ser transformat diverses vegades i també va canviar de nom.

Entre el 1928 i el 1975 va ser un motoveler, amb els noms de Puerto de Palma i Cala San Vicenç. A partir del 1975, amb el nom de Sayremar Uno, va ser un vaixell auxiliar per a treballs submarins, activitat que realitzava quan l’any 1997 el Museu Marítim de Barcelona el va adquirir en subhasta i van començar les tasques de rehabilitació d’una embarcació que s’ha acabat convertint en una icona de la ciutat.