La veu del pacient s'incorpora a la recerca oncològica, que busca ser més inclusiva i col·laborativa | càncer, investigació, recerca
Escolta aquesta notícia

Un projecte pioner incorpora l’opinió del pacient a la recerca oncològica per fer que sigui més inclusiva i col·laborativa. Només així, expliquen els investigadors, la recerca tindrà un impacte real en la qualitat de vida de les persones. Aquesta és la conclusió de l’estudi Patient advocacy, impulsat per l’Associació contra el Càncer.

Els resultats del projecte s’han donat a conèixer aquest dimecres coincidint amb el Dia Mundial de la Recerca en Càncer, després de cinc anys en marxa. Cerca oferir una visió més real i pròxima de les necessitats clíniques dels pacients. I alhora reforça el seu paper com a actors clau en la presa de decisions dins de la recerca perquè reafirma la idea que els pacients poden concriar solucions mèdiques adaptades a les seves necessitats.

Participació activa

Actualment, el programa compta amb més de 30 pacients procedents de 10 províncies. Els malalts hi participen activament, per exemple, aportant la seva opinió sobre com afavorir les xarxes internacionals de desenvolupament de fàrmacs contra càncers poc freqüents i com avançar en la humanització del càncer, entre d’altres.

L’Associació contra el Càncer insisteix que la recerca amb enfocament centrat en el pacient té un impacte directe en la salut pública. I és que, assegura, influeix en el disseny de tractaments, polítiques sanitàries i estratègies de prevenció. Tot plegat, per assolir l’objectiu que la comunitat científica s’ha fixat de cara al 2030: superar el 70 % de supervivència dels malalts de càncer, quan s’espera que hi hagi un diagnòstic cada dos minuts.

Un elefant en recerca

Actualment, l’Associació contra el Càncer és la major xarxa de recerca del càncer a Espanya, amb més de 2.300 investigadors, distribuïts en 146 centres de recerca situats en 38 províncies i treballant en totes les fases de la malaltia, des de la prevenció fins a la metàstasi.

Segons dades de l’Observatori contra el Càncer, a la província de Barcelona es van diagnosticar el 2024 un total de 33.471 casos de càncer. L’associació va destinar 12 milions d’euros a la recerca i es van comprometre 60 milions d’euros més per desenvolupar 190 projectes.