Les escoles, els seus alumnes, i les mares i pares han intentat adaptar-se al confinament provocat pel coronavirus. L’educació en línia ha entrat a escena i  l’ONCE també ha volgut mantenir un dels seus serveis més importants pel que fa a la inclusió eductiva. Els Centres de Recursos Educatius de l’ONCE tenen la funció de vetllar per la inclusió educativa a les escoles dels alumnes amb discapacitat visual o sordceguesa. La seva tasca, primordialment, consisteix a assegurar-se que les escoles i instituts siguin conscients de les necessitats d’aquests alumnes i adaptin tots els materials educatius per tal que puguin seguir el curs escolar. La seva relació amb els alumnes i el contacte i l’assessorament a les famílies és un altre dels pilars de la seva actuació, que es manté tot i el confinament.

Assessorament virtual a alumnes i famílies

La Clàudia Ernica és mestra del Centre de Recursos Educatius (CRE) de l’ONCE i ha atès betevé a casa seva per mostrar com treballen educadors, alumnes i mares i pares durant aquests dies. Durant el curs escolar, cada mestre dels CRE té assignats uns alumnes a qui tutoritza i amb qui manté contacte setmanalment de manera presencial. La Clàudia actua d’enllaç entre la Marta Álvarez, alumna de 4t d’ESO de l’institut Lluís Vives de Barcelona amb visió baixa greu, i els seus docents al centre. Les classes i els exàmens continuen i l’assessorament de la Clàudia a la Marta també, però de manera virtual.

Els alumnes treballen amb diferents programes informàtics que els permeten adaptar els continguts a les seves necessitats visuals o auditives. Ara, la figura dels mestres del CRE és més essencial que mai, ja que el fet de no estudiar presencialment a l’escola pot fer que el material escolar no arribi en el format adaptat als estudiants. En aquest sentit, la Clàudia Ernica destaca que el confinament ha estat positiu per als seus alumnes. “Alguns dels meus alumnes eren reticents a treballar amb ordinador per no generar diferències amb els seus companys, que ho fan amb paper. Ara, tots treballen amb ordinador i per internet. La tecnologia, d’alguna manera, ens iguala a tots”. Durant la conversa de la Clàudia amb la Marta, mestra i alumna repassen que tot el material i activitats que els estan enviant des del centre estigui adaptada a les necessitats de l’estudiant. En aquest sentit, les adaptacions van des de documents amb la lletra molt més gran a llibres o que puguin ser escoltats gràcies al programari informàtic JAWS.

La relació dels mestres del Centre de Recursos Educatius de l’ONCE amb les famílies també és essencial. Un exemple és la conversa de la Clàudia amb la Sandy Laínez, la mare de la Mariana Montoya, alumna de 5è de Primària de l’escola La Salle Comtal i que també té visió baixa greu. En aquest cas, el contacte es fa més amb la família, ja que l’estudiant encara és força petit. La Sandy destaca que el confinament permet “veure de primera mà quina és la feina del dia a dia d’aquests docents, i ajuda a entendre’n molt millor la importància.” Per a la Sandy, el confinament també ha tingut aspectes positius ja que s’ha adonat que “no cal tenir contacte físic per poder treballar amb la Clàudia i la seva filla.”