Els tres casos que els han arribat aquesta tarda els han derivat dels serveis socials del mateix barri de la Marina. Sobretot són dones, amb responsabilitats familiars, que buscaven algun tipus d'ajuda per pagar les factures de la llum, l'aigua o el gas, com ara el bo social. Aquí els han començat a tramitar les sol·licituds. Però també atenen situacions més problemàtiques, sobretot als Punts d'Atenció a la Pobresa Energètica que el novembre van obrir a Nou Barris, Sant Martí i Sant Andreu. AMAYA POU, coordinadora Punts d'Atenció a la Pobresa Energètica "Estan venint molts casos de talls, sobretot avisos i alguns casos que ja s'han produït. En aquests casos ens coordinem amb l'Oficina d'Habitatge per els documents necessaris i amb els serveis socials per mirar de solventar-ho de la millor manera possible." Des del 30 novembre, quan van començar a funcionar els tres punts d'atenció a la pobresa energètica, i fins ara, quan fa dos dies que funciona el punt de la Marina, s'han atès 432 casos, el 43 per cent dels quals eren de Nou Barris. A més, 81 veïns han tingut un segon assessorament. Un altre dels serveis que ofereixen són les visites a domicilis, per detectar si hi ha problemes estructurals que afecten les factures. De moment, tot plegat és una prova pilot que s'allargarà fins al març.

La xarxa de punts d’atenció a la pobresa energètica (PAPE) de la ciutat s’ha ampliat i ha obert un nou centre al passeig de la Zona Franca, 185, a la Marina. Estarà obert els dilluns, dimecres i divendres de 15 a 20 h.

El 12 de gener van obrir els punts d’atenció de Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. Des d’aleshores s’han atès 237 casos. Tots aquests centres estaran operatius durant els mesos d’hivern i formen part del desplegament de la mesura de govern per afrontar la pobresa energètica i l’emergència habitacional. Hi acudeixen, sobretot, les persones que algun tipus d’ajuda per pagar les factures de la llum, l’aigua o el gas, com ara el bo social. Aquí els han començat a tramitar les sol·licituds.

Laia Ortiz, tinenta d’alcalde de Drets Socials, ha explicat que “el nostre objectiu és apoderar la ciutadania, donar-li instruments per comprendre la seva factura, introduir mesures d’estalvi i eficiència al seu domicili i facilitar-los la mediació amb les companyies subministradores en situacions d’impossibilitat de pagament”. D’altra banda, la tinenta d’alcalde afirma que els PAPE “han de servir també per detectar casos en què s’incompleixi la Llei 24/2015, que impedeix a les companyies fer talls de subministrament sense el coneixement previ i l’elaboració d’un informe per part de serveis socials. Si això succeeix, des de l’Ajuntament ho traslladarem immediatament a Consum per a la tramitació del corresponent expedient sancionador”, ha afirmat.

De moment, els districtes que disposen d’aquest servei són els que tenen més risc de pobresa energètica, atesa la confluència de factors com l’exclusió residencial, índexs d’atur elevats i baixos nivells de renda. Tots aquests indicadors estan directament vinculats amb el fenomen de pobresa energètica.