La nova seu de la Casa Àsia s’ubicarà als pavellons 3 i 4 dels Jardins del Palau de Pedralbes, els edificis més amagats del recinte i en desús des de la dècada dels 80. L’Ajuntament de Barcelona té actualment en fase d’aprovació definitiva el Pla especial de millora urbana, que permet modificar els usos d’alguns espais dels jardins per poder procedir a l’inici d’obres a principis del 2025.
betevé ha tingut accés a les imatges de com serà aquesta remodelació. El col·lectiu d’arquitectes Brusi, guanyador del concurs municipal per aquesta obra, restaurarà els dos edificis, catalogats patrimonialment com a Bé Cultural d’Interès Nacional, i hi farà una intervenció amb sostres lleugers, pèrgoles i un claustre. La intenció és que els dos pavellons, separats físicament, estiguin units per elements arquitectònics que garanteixin una eficiència energètica i una continuïtat estètica dels espais.
En declaracions a betevé, un dels arquitectes responsables d’aquest projecte, Ramiro Chiriotti, del col·lectiu Brusi, ha explicat que serà “un diàleg i una proposta unitària entre els dos edificis” i que els espais de circulació exterior protegiran del sol i la pluja perquè són semicoberts.
Les obres, enllestides el 2026
Els pavellons 3 i 4 dels Jardins del Palau de Pedralbes es van crear com a element decoratiu de la tanca perimetral. Estan en desús des dels anys 80 i al llarg dels anys van acollir un museu de carruatges reials, magatzems i fins i tot projectes de restauració fallits.
En el nou espai de la Casa Àsia hi haurà espais de recepció, una sala de reunions amb capacitat per a 25 persones i espais de treball per a una trentena de persones. També un auditori que acollirà esdeveniments culturals de petit format, mediateca i aules de formació. Les obres tindran un cost de 3.350.000 euros i estaran finançades pels fons europeus Next Generation.
L’Associació de veïns de la Zona Universitària reclama que en aquests dos grans espais de Casa Àsia hi hagi també un espai per als veïns. Les obres començaran a principis del 2025 i haurien d’estar enllestides el març del 2026.
Diversos trasllats en pocs anys
El juny de 2023 l’entitat es va traslladar a unes oficines al carrer d’Elisabets, 24, al barri del Raval de Barcelona. L’Ajuntament va cedir l’espai—l’antiga capella de la Casa dels Infants Orfes— per tal que pogués continuar amb la seva activitat.
Aquest ha estat el tercer trasllat de l’entitat des que va haver de deixar el Palau del Baró de Quadras l’any 2013. Primer es va integrar al complex internacional del recinte de l’antic Hospital de Sant Pau i el 2018 es va instal·lar al 22@, on compartia espai amb la Comissió Nacional del Mercat de Telecomunicacions. El proper pas ja serà estrenar el nou emplaçament als Jardins del Palau de Pedralbes.