
(ACN/Redacció) Els Mossos d’Esquadra han detingut nou homes d’entre 20 i 36 anys com a presumptes autors de 53 delictes de danys per grafits en trens i vagons de la xarxa ferroviària catalana. Segons ha informat la policia aquest divendres, les pintades han causat desperfectes valorats en més de 229.000 euros en combois de Rodalies de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Cinc dels nou arrestats són multireincidents en aquest tipus de delictes i alguns també tenen antecedents per delictes contra el patrimoni. Els Mossos els van detenir el 29 de setembre i van quedar en llibertat el mateix dia en espera que els citi l’autoritat judicial.
Afectacions al servei ferroviari
Més enllà de l’elevat impacte econòmic, els Mossos remarquen que aquests actes vandàlics comporten conseqüències importants per al servei públic. Les pintades obliguen a retirar temporalment els trens de la circulació per netejar-los i reparar-los, i això afecta el servei ferroviari, amb retards per als usuaris, un important cost mediambiental derivat de les tasques de restauració i riscos associats a la seguretat de les instal·lacions.
Mesures per reforçar la seguretat
En els darrers mesos, els Mossos d’Esquadra han incrementat l’activitat preventiva en diverses estacions i han reforçat els equips especialitzats a analitzar i investigar incidents relacionats amb la xarxa ferroviària. L’objectiu és millorar la capacitat de resposta davant d’actes vandàlics i la protecció de les infraestructures del transport públic.
Durant aquest any també s’han desplegat diversos dispositius preventius contra els grafits i altres actes vandàlics al tren, anomenats IRIS, en estacions de l’àrea metropolitana de Barcelona. Les actuacions inclouen patrullatges específics i la participació de la Unitat de Drons per detectar punts vulnerables, així com la coordinació amb els serveis de seguretat dels operadors ferroviaris i els gestors de les infraestructures. Els dispositius compten també amb unitats de seguretat ciutadana i equips de vigilància privada.