El veïnat de la Trinitat Nova fa temps que es queixa de problemes per aparcar. Actualment aquest problema té diversos prismes i reivindicacions associades. Un era la necessitat de substituir un aparcament provisional per un altre en un solar alternatiu. També es reclama recuperar un centenar de places d’aparcament soterrani que no s’han arribat a estrenar. I, per últim, la demanda veïnal des de fa quatre anys de tenir àrea verda exclusiva per a residents.

Substitució de l’aparcament provisional de Palamós

La notícia de l’inici de les obres de pisos i equipament al carrer de Palamós, en un solar que fins aleshores era aparcament provisional, va provocar les queixes d’uns veïns preocupats pels problemes d’aparcament al barri. El districte de Nou Barris va recordar que la prioritat és l’habitatge i l’escola bressol i va defugir sempre d’un debat veïnal hipotètic entre pisos o aparcament. Són els primers pisos protegits que es construiran al barri que no van destinats a cap reallotjament per aluminosi.

Finalment, però, van cedir a la petició veïnal d’obrir un altre solar que roman en espera d’acollir pisos protegits i zona verda, als carrers de S’Agaró i la Llosa. Aquest terreny es va condicionar, s’hi va instal·lar enllumenat i es va obrir fa uns dies.

La solució satisfà als veïns, encara que no estan molt d’acord amb com ha quedat condicionat l’espai. “En aquests 15 dies que han trigat a fer el canvi d’aparcament, hi ha veïns que han estat més d’una hora buscant aparcament —afirma Ramon Casas, de l’Associació de Veïns Trinitat Nova—. Ho hem aconseguit. Ara falta acabar de polir una mica, hi ha espais on s’ha de compactar millor la terra. Si la compactes guanya i quan plou evites que es facin els sots i els cotxes quedin enganxats”. I es refereixen, sobretot, a la part baixa del solar, on ja era habitual que hi hagués basses quan hi havia l’antic edifici amb aluminosi.

Els aparcaments públics sense estrenar

L’aparcament també és provisional. És el darrer terreny fruit dels enderrocs de la remodelació del barri i s’hi preveu zona verda i pisos. Els veïns i veïnes es van traslladar a la darrera promoció, al carrer de Palamós, on es dona una situació surrealista des de fa sis anys. Legalment pertanyen a Regesa, però aquesta empresa pública va desaparèixer abans d’adjudicar-los, així que mai no s’han estrenat per problemes burocràtics.

Els balcons de l’edifici s’han omplert amb pancartes reclamant una solució definitiva. “És una urgència, fa sis anys que es van lliurar els habitatges i els aparcaments encara són buits. Hi ha 110 places buides quan costa moltíssim aparcar al barri”, afirma Cati Villanueva, una de les veïnes del bloc.


Pel que explica el regidor de Nou Barris, Xavier Marcé, aquest problema legal sembla que comença a a apropar-se a una solució, tot i que encara no hi ha data, ja que ha de passar per la Comissió de Govern de l’Ajuntament. “S’està procedint a un primer paquet de succió municipal d’una part de pisos i pàrquings de Regesa. Ara bé, això no se soluciona en 24 hores. Un cop ho tinguem solucionat, ajudarà, pal·liarà en alguna mesura els problemes que tenim, però també t’he de dir que no és un aparcament central de 500 places”.

Reivindiquen una àrea verda de residents

I en referència a aquest apunt, els veïns i veïnes tenen clar des de fa quatre anys que volen una àrea verda, a poder ser restringida als residents al barri. La Trinitat Nova es troba delimitada per Collserola, la ronda de Dalt i la Meridiana. I en no tenir zona verda, són molts els vehicles de la Trinitat Vella i, fins i tot, d’altres barris o poblacions que hi aparquen. Per la qual cosa volen protegir les places de què disposen als carrers. Ara per ara, a Nou Barris només hi ha àrea verda d’aparcament en una part de Vilapicina i la Torre Llobeta. Però pel que ha afirmat Xavier Marcé al darrer plenari i audiència, aquesta àrea de pagament s’estendrà per 10 dels 13 barris del districte —entre els quals figura la Trinitat Nova— durant els propers dos anys.