A les deu del matí la companyia ha comunicat la notícia als treballadors. Les plantes de la Zona Franca i Montcada fabricaran 60.000 vehicles del nou model de "pick-up" durant els propers 10 anys. D'aquesta manera, es garanteixen 3.200 llocs de treball, a més d'una inversió de 80 milions d'euros. Nissan s'ha decantat per la proposta de Barcelona després que la setmana passada el 70% de la plantilla acceptés en referèndum més mesures de flexibilitat i contenció salarial en el conveni col·lectiu. "Es respira ja una mica de calma i més de tranquil·litat, la veritat és que sí". "Hi ha gent que sí, que molt bé, i gent que no gaire, com a tot arreu". "Per als que ens van fer fora fa un temps i ara hem entrat fa poquet almenys és feina per uns anys". FRANK TORRES, sotsdirector general de Nissan Motor Ibérica "Per tant, ara ja tenim el futur garantit. El que cal és que treballem tots junts perquè aquesta planta continuï sent competitiva globalment". Els sindicats que van donar suport al pla de reducció de costos s'han mostrat satisfets amb l'anunci. Consideren que el pla de competitivitat podria fer que la companyia porti nous productes a les plantes de Barcelona. Tot i això, també adverteixen que el pacte entre els empleats de Nissan i l'empresa no es pot extrapolar a altres empreses. PEDRO AYLLÓN, portaveu d'USOC a Nissan "Creemos que la multinacional, con estas medidas, que al final significan incremento de la competitividad, tiene que apostar y creemos que va a apostar por la planta de Barcelona, y lo creemos no sólo porque pueda venir algún producto más que tenemos ahí aún en liza, como la NV200 eléctrica, si no también con los productos que hay en curso" JOSEP MARIA ÁLVAREZ, secretari general d'UGT a Catalunya "Aquest sindicat no extrapola un tema amb una empresa ni el situa de caràcter general perquè no a tot arreu es garanteixen els llocs de treball com ho està fent Nissan, perquè no a tot arreu hi ha un conveni col·lectiu com el de Nissan" El pla de competitivitat, aprovat per UGT i USOC, però no per Comissions Obreres, inclou la congelació del sou entre el 2012 i el 2014, una millora de la productivitat del 6% i més flexibilitat en els torns de treball. Aquesta és la mateixa línia que han seguit altres plantes catalanes, com la SEAT a Martorell, que començarà aquest any la producció de l'Audi Q3. FRANCESC XAVIER MENA, conseller d'Empresa i Ocupació "L'exercici de responsabilitat fet pels treballadors de Nissan és un bon exemple per on ha d'anar la indústria i l'economia catalana durant els propers anys. Volem guanyar el futur i aquest és el camí". JORDI HEREU, alcalde de Barcelona "Un dels exemples de l'actitud de Barcelona davant la crisi i vaig parlar de Nissan i de la decisió responsable i valenta dels sindicats per generar les condicions per això. I em sembla una gran notícia".

L’adjudicació del model comportarà una inversió de 80 milions d’euros i, en total, se’n preveuen fer unes 60.000 unitats anuals durant deu anys, a partir de 2014.

El 12 de gener el 70% de la plantilla de Nissan va votar en referèndum a favor dels tres anys de contenció salarial i l’increment del 6% del temps de treball a canvi d’optar a fabricar la nova “pick-up”. El pla estava avalat per Indústria, UGT i USOC i rebutjat per CCOO i la CGT.

Reaccions diverses

Un cop s’ha sabut la notícia, han començat a arribar les reaccions. La Generalitat s’ha felicitat per la decisió de la companyia japonesa. El conseller d’Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, ha destacat “l’exercici de responsabilitat” dels treballadors, que ha permès assegurar el futur de les plantes catalanes i els llocs de feina. El delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca, Manuel Royes, considera que “l’èxit d’aconseguir aquesta producció ens mostra el camí correcte per superar la crisi”.

En la mateixa línia, s’ha manifestat el sindicat UGT que ha destacat “l’actitud responsable” dels treballadors. Tot i això, ha matissat que l’acord a Nissan no és extrapolable a altres companyies. En una roda de premsa, responsables del sindicat han afegit que l’actitud dels treballadors demostra que les plantes catalanes de Nissan aposten per la competitivitat i que esperen que ara l’empresa porti nous productes a Catalunya. Creuen que l’adjudicació de la nova furgoneta permetrà reincorporar a alguns dels treballadors que van haver de marxar per l’ERO a l’empresa.

De la seva banda, CCOO -sindicat contrari a retallar les condicions laborals- considera que l’adjudicació de la nova furgoneta a Barcelona “no és cap sorpresa”. Al seu parer, les plantes catalanes eren les úniques candidates reals que tenia la multinacional que ha optat per “fer xantatge” als treballadors i aconseguir rebaixar els sous.